• انتشار : 1401/05/24
  • نویسنده : گلاتور
  • 1725

ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که علاقه فراوانی به نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی داشته باشید اما باید بدانید که علاقه کافی برای نگهداری و داشتن گیاه مناسب کارآمد نیست بلکه در کنار آن باید دانش و تجربه نگهداری آنها را نیز داشته باشید. عوامل مختلفی می تواند گیاهان آپارتمانی را تحت تاثیر قرار دهد و در رشد آن ها اختلال ایجاد کند، یکی از علت‌ های اصلی که تاثیر بسزایی در رشد و نمو گل و گیاه و همچنین خراب شدن آنها دارد مشکلات خاک گلدان ها می باشد. در صورتی که عناصر مورد نیاز، آبیاری، رطوبت و سایر مواد مغذی لازم درون خاک به اندازه کافی وجود داشته باشد باز گیاه امکان دارد که با مشکلی مواجه شود که در نهایت آن را از بین ببرد؛ داشتن خاک مناسب یکی از پارامترهای سلامت گیاه است، بنابراین سعی نمایید که هنگام خرید گیاهان آپارتمانی خاک آن را به طور کامل بررسی کنید، همچنین گلدان آن زهکشی مناسب را در جهت عدم نگه‌ داشتن آب اضافه داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید که به بررسی علل مربوط به خاک که در داشتن گیاهی سالم به شما کمک می کنند را بررسی کنیم.


مشکلات خاک گلدان و راه حل های آن

قهوه‌ ای شدن برگ ها: یکی از مشکلاتی که گیاهان می توانند با آن روبرو شوند قهوه ای شدن لبه برگ آن هاست. در کنار سایر عوامل مانند رطوبت و آبیاری نامناسب تجمع نمک در خاک از دیگر دلایل قهوه ای شدن برگ ها می باشد، لازم به ذکر است که تجمع نمک در نتيجه استفاده بیش از اندازه از کودها و همچنین استفاده از آب شهری و تجمع رسوب در خاک رخ می دهد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است که از برنامه کوددهی مناسب به جهت تغذیه گل و گیاهان آپارتمانی خود استفاده نمایید. همچنین هنگام آبیاری بهتر است که از آب جوشیده سرد و یا اینکه از آب مقطر و یا آبی که یک شبانه روز استراحت داده اید استفاده کنید. یکی دیگر از راه های کاربردی خلاص شدن از شر نمک های خاک که می‌ تواند جوابگو باشد این است که گلدان را به درون سینک و یا حیاط برده و خاک آن را شستشو دهید و اجازه دهید که آب به طور کلی از زیر گلدان خارج شود.


خاک مناسب گلدان


سوختگی برگ ها: همانگونه که در مورد قبل اشاره شد کوددهی بیش از اندازه سبب تجمع نمک درون خاک می گردد که یکی دیگر از آثار منفی آن سوختگی برگ است، بنابراین سعی کنید میزان کودی که استفاده می نمایید به اندازه باشد و یا آن را به اندازه رقیق کنید.


عدم عملکرد مناسب: در بعضی از موارد ممکن است که ما از روش درست آبیاری و غبارپاشی گیاهان استفاده کنیم اما گیاه عملکرد کافی نشان نمی دهد و یا اینکه آب به راحتی  از گلدان خارج و جذب نمی گردد. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل مسافرت یا سایر عوامل بین دو آبیاری فاصله زیادی بیفتد که در نتیجه آن به دلیل خشکی بیش از حد گیاه آب را جذب نمی کند؛ اگر گلدان شما کوچک است با قرار دادن آن در آب ولرم احتمال اینکه عملکرد خاک بهبود یابد وجود دارد اما برای گلدان های بزرگ برنامه ریزی آبیاری مناسب سبب بهبود عملکرد می شود.


پژمردگی: اگر خاک گلدان از زهکشی مناسبی برخوردار نباشد امکان بروز پژمردگی گل و گیاه آپارتمانی را به دنبال خواهد داشت، البته توجه داشته باشید که زهکشی باید در کنار سایر علل مانند: میزان آبدهی، استرس دمایی، بیماری، رطوبت و غیره بررسی گردد. زهکشی مناسب خاک بدین معناست که هنگام آبیاری آب اضافه درون گلدان تجمع نکند و از زیر گلدان خارج شود تا پوسیدگی ریشه و سایر بیماری ها به دنبال آن رخ ندهد.


پوسیدگی ریشه: در صورتی که گلدان زهکش مناسب نداشته باشد و آب اضافه هنگام آبیاری از زیر گلدان خارج نگردد ریشه دچار پوسیدگی می شود که در نتیجه آن مواد غذایی به خوبی جذب نمی شوند و امکان دارد گیاه از بین برود. لذا زیر گلدان خود را بررسی نمایید اگر هنگام آبیاری آب اضافه از آن خارج نمی شود حتماً زهکش آن را تامین نمایید، همچنین لازم است که گیاه را از گلدان جدا نمایید ریشه های پوسیده را بررسی و جدا کنید.


پشه سیاه: هنگام خرید گیاهان و یا خاک امکان دارد که درون آن پشه های سیاهی وجود داشته باشد که گیاه شما را از بین میبرد، لذا با توجه به نکات قبل از خرید گل و گیاه آپارتمانی باید از سالم بودن خاک گلدان در زمان خرید مطمئن شوید و در صورت مشاهده این آفت لازم است از حشره کش های مناسب استفاده نمایید.


مشکلات  خاک گلدان


کوچک شدن برگ گیاهان: اگر برگ های گیاه آپارتمانی شما کوچک شد علت آن می‌ تواند آبیاری بیش از اندازه خاک و یا کمبود رطوبت خاک باشد، که در گام اول باید اندازه و زمان آبیاری خاک را تنظیم نمایید همچنین زهکش مناسب را بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.


عدم تعویض به موقع گلدان: ممکن است بعد از نگهداری طولانی مدت گل یا گیاه آپارتمانی احساس کنید که نیاز به گلدان بزرگتری دارد؛ از طریق اندازه شاخ و برگ گیاهان و یا ریشه ها در زیر گلدان می توانید بفهمید که زمان تعویض گلدان رسیده است یا خیر. اگر تعویض گلدان به موقع صورت نگیرد و ریشه های گیاه در خاک در هم تنیده شوند مواد غذایی به راحتی جذب نمی شود و فضای کافی برای رشد ندارند بنابراین باید چند وقت یکبار با توجه به نوع گیاه و بزرگ شدن آن گلدان تعویض گردد.


نکاتی در خصوص خاک مناسب گلدان ها

سعی کنید از خاکی استفاده نمایید که برای گیاه شما مناسب باشد و دارای ویژگی های زیر باشد:

•        خاک گیاهان آپارتمانی باید به اندازه کافی نفوذپذیر بوده و خلل و فرج داشته باشد، همچنین ریشه درون آن به راحتی رشد کند البته لازم به ذکر است که خاک گلدان باید دارای استحکام کافی باشد که گیاه درون آن محکم بایستد.

•        با توجه به اینکه هر گیاهی نیاز کودی متفاوتی دارد و باید تغذیه شود، لذا کود انتخابی باید مواد غذایی مناسب جهت رشد کافی گیاه را درون خود داشته باشد.

•        دقت کنید هیچ گونه آلودگی و یا حشره درون خاک وجود نداشته باشد زیرا سبب از بین رفتن گیاه می گردند.

•        پرلیت موجود در ترکیب انواع خاک گیاهان آپارتمانی باعث حفظ رطوبت خاک می گردد، لذا اگر خودتان ترکیبات خاک را تهیه می‌ کنید حتماً در آن از پرلیت نیز استفاده نمایید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید