• انتشار : 1401/05/31
  • نویسنده : گُلاتور
  • 1204

بررسی دلایل عدم رشد گیاهان آپارتمانی از آن جهت اهمیت دارد که اگر دلایل مربوطه مشخص نشده و رفع نشود، امکان دارد که گیاه از بین برود. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در توقف رشد گیاهان آپارتمانی دخیل هستند، در ادامه با ما همراه باشید که به بررسی دقیق تر آنها بپردازیم.


دلایل عدم رشد و توقف گل و گیاهان آپارتمانی

1- تغذیه نادرست گیاهان آپارتمانی

انواع خاک گیاهان آپارتمانی که به عنوان بستر گیاه و یکی از منابع تغذیه محسوب می شوند، باید غذای کافی جهت رشد مناسب را داشته باشند، هر گیاهی برای رشد نیاز به تغذیه مناسب دارد و بنابراین باید برنامه کودی کارآمدی را برای آنها در نظر گرفت. با گذر زمان مواد غذایی مورد نیاز در خاک کاهش می یابد و اگر این کمبود جبران نشود امکان دارد که گیاه آسیب ببیند و در نهایت از بین برود؛ از طرفی کود مناسب مانع بروز بیماری ها نیز می گردد زیرا برخی از بیماری ها مانند بیماری های قارچی در صورت کمبود کود به وجود می آیند. به طور کلی یک گیاه به کودهای NPK و همچنین میکرو المنت ها نیازمند است، البته در کنار آن می‌ توان از کودهای حیوانی و یا ورمی کمپوست نیز استفاده کنید.


دلایل توقف گیاهان آپارتمانی


2- شرایط نگهداری و محیطی نامناسب گل ها و گیاهان

یکی از اصلی ترین دلایلی که در رشد نامناسب گیاهان نقش مهمی ایفا می کند شرایط نگهداری و محیطی نامناسب آن هاست، به عنوان مثال گیاهانی که به نور زیاد و مستقیم نیاز دارند، چنانچه با کمبود نور مواجه شود امکان دارد که علائم بیماری و بی حالی در آن ها ظاهر گردد و همچنین بعضی از گیاهان نسبت به شرایط غرقابی حساس هستند و اگر در آبیاری آنها زیاده‌ روی شود ریشه ها دچار پوسیدگی می گردند و از بین می روند. همچنین اگر گل و گیاهان زینتی در فصل سرما و گرما در مقابل وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار بگیرند، در رشد آنها  تأثیر منفی داشته و امکان دارد که از بین بروند. حتما قبل از خرید اطلاعات کافی راجع به شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی مورد نظر خود کسب نمایید و یا با مشاوران فروش مشورت کنید ،زیرا در بعضی از موارد گیاه زمانی دچار مرگ می‌ شود که آنها را از گلخانه به داخل منزل انتقال می دهیم و دچار شوک دمایی یا رطوبتی و غیره می گردند.


3- آفات و بیماری ها در گل و گیاهان آپارتمانی

اگر گیاهی به بیماری دچار شود و یا اینکه آفت زده گردد امکان رشد آن سلب می شود و در نهایت اگر به آن رسیدگی نشود به طور کلی از بین می رود. هنگامی که گیاهان آپارتمانی مورد حمله آفات و حشرات قرار می گیرند، با آسیب به ساقه یا برگ و همچنین مکیدن شیره گیاهان رشد آنها را متوقف می‌ کنند، که اگر به موقع متوجه نشانه های بیماری در گیاهان آپارتمانی نشوید و آنها را درمان نکنید سبب انتشار در سایر گیاهان آپارتمانی می گردند.

یکی از بیماری هایی که ممکن است در بسیاری از گیاهان بروز کند بیماری قارچی است، در نظر داشته باشید هنگام تعویض گلدان و انتقال گیاه به گلدان جدید برای ممانعت از انتشار بیماری های قارچی، گلدان را به خوبی بشویید و سپس گیاه را به آن منتقل کنید.


بیماری های گل و گیاهان آپارتمانی


4- مشکلات مربوط به خاک و عدم جذب عناصر مورد نیاز گیاه

یکی از مشکلات عمده ای که سبب عدم جذب عناصر مورد نیاز گیاه می کرد می گردد، قلیایی شدن خاک است که در نتیجه رسوب مواد در خاک و یا اینکه آبیاری گیاهان با آب نجوشیده و کلر دار رخ می دهد. این اتفاق می‌ تواند در گیاهانی که نسبت به تعویض و گلدان و تعویض خاک حساس هستند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. زمانی که خاک قلیایی می گردد می توانید از انواع کود که اسیدیته خاک را بالا می برند استفاده نمایید، مانند کود هیومیک اسید که میزان اسیدیته خاک را تنظیم می کند.


5- عدم تهویه مناسب

همواره به یاد داشته باشید که گیاهان در هر محیطی که قرار می گیرند نیاز دارند که تهویه آن محیط به خوبی صورت گیرد، بنابراین لازم است که هر از چند گاهی پنجره را باز بگذارید تا هوای داخل منزل عوض شود اما در فصل زمستان این کار را انجام ندهید زیرا سبب تغییرات دما و شوک دمایی می گردد.


6- عدم زهکشی مناسب گلدان گیاه

گیاهان همواره باید در گلدانی قرار گیرند که انتهای آن سوراخ داشته باشد تا آب اضافه درون گلدان جمع نگردد، زیرا در صورت بروز این اتفاق ریشه ها درون خاک پوسیده می گردند و گیاه به خوبی نمی تواند مواد غذایی را جذب کند که در نتیجه از بین می‌ رود، داشتن زهکش مناسب بالاخص در گیاهانی که به شرایط غرقابی حساس هستند بسیار لازم است.


توقف رشد گیاه آپارتمانی


7- محدود بودن فضای گلدان

اگر گلدانی که گیاه آپارتمانی در آن قرار دارد کوچک باشد و ریشه گیاه تمامی فضای گلدان را پر کند، در هم تنیده می گردند و باعث می شود که به خوبی نتوانند مواد غذایی را جذب کند، در نتیجه رشد گیاه با مشکل مواجه می شود. یکی از بهترین کارهایی که می توان انجام داد این است که تعویض گلدان هر گیاه را به موقع انجام دهید، به این صورت که اگر ریشه گیاه از زیر گلدان بیرون زده باشد نشان دهنده نیاز به تعویض گلدان بوده و باید آن را به گلدان بزرگتر انتقال داد.


8- رطوبت نامناسب گل و گیاهان زینتی

بعضی از گیاهان نیازمند شرایط رطوبتی بالایی هستند و برای رشد مناسب نیاز است که شرایط جزیره ای ایجاد کرده و یا رطوبت محیط را بالا ببرید. برای فراهم نمودن جزیره باید گلدان خود را درون ظرفی بزرگتر قرار دهید و درون آن مقداری آب بریزید. توجه داشته باشید انتهای گلدان با آب در تماس نباشد، همچنین گلدان باید روی مقداری سنگ ریزه قرار گیرد در این روش گیاه می‌ تواند رطوبت مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب کند. یکی دیگر از راه های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در خانه استفاده از غبارپاش است که باید در شرایط مناسب مانند فاصله مناسب و در زمانی که نور مستقیم آفتاب وجود ندارد این کار را انجام داد، اگر در زیر نور مستقیم خورشید غبار پاشی انجام دهید سبب سوختن برگ ها می شود.


9- آبیاری غیر اصولی گیاهان

کسب اطلاعات کافی راجع به نگهداری گیاهان به شما کمک می‌ کند که گیاهی سرحال و سالم داشته باشید، یکی از پارامترهای مهم نگهداری گیاهان آبیاری اصولی آنهاست. به این صورت که اگر آبیاری به صورت نامنظم صورت گیرد آسیب شدیدی به گیاه می زند و در صورتی که به مدت طولانی گیاه را آبیاری نکنید و در شرایط خشکی قرار گیرد، سپس اقدام به آبیاری کنید امکان دارد که گیاه آب را جذب نکند. لذا همواره در نظر داشته باشید زمانی که سطح خاک گیاه خشک شد اقدام به آبیاری کنید و حتماً راجع به گیاه و خود این اطلاعات را کسب کرده که آیا به آبیاری فراوان حساس است یا خیر و در چه مواقعی باید آبیاری شود.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید