• انتشار : 1403/04/30
  • نویسنده : گلاتور
  • 136

رطوبت یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده رشد گیاهان زینتی است و چنانچه در طی آبیاری گیاهان و ایجاد شرایط رطوبتی مناسب برای آنها اختلال ایجاد شود رشد گیاه دچار مشکل می گردد. بالاخص در گیاهانی که نسبت به رطوبت بالای محیط حساس بوده و بالعکس بعضی از گیاهان رطوبت بالای محیط را می پسندد، بنابراین شناخت کافی نسبت به شرایط نگهداری گیاهان زینتی به شما کمک می کند که از بروز مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.


رطوبت نامناسب گیاهان زینتی

رطوبت دهی نادرست و غیر اصولی مشکلات زیادی را برای گیاهان شما به وجود می آورد به عنوان مثال اگر گیاه نسبت به رطوبت بالا حساس باشد و شرایط غرقابی برای آن ایجاد کنید ریشه گیاه دچار پوسیدگی می گردد و در نتیجه گیاه دچار خفگی و از بین می رود. از طرفی بعضی از گیاهان استوایی رطوبت بالای محیط را می پسندند مانند اسپاتی فیلوم، اگر رطوبت مورد نیاز برای آنها فراهم نشود رو به مرگ می روند، بنابراین لازم است که شما راه های مربوط به بالا بردن رطوبت گیاهان زینتی را کاملاً بشناسید که بتوانید از بروز مشکلات مربوط به رطوبت پیشگیری کنید.

رطوبت نامناسب برای گیاهان آپارتمانی می تواند تاثیر مستقیمی روی آنها بگذارد و در بعضی از آنها برگ ها را دچار سوختگی کرده و از طرفی شرایط را برای بروز بیماری های قارچی نیز فراهم می کند. بنابراین هنگام نگهداری گیاهان زینتی برنامه آبیاری منظمی برای آنها بچینید تا از بروز مشکلات پیشگیری کنید، از طرفی باید بدانید که اگر شما بدون برنامه گیاه خود را آبیاری کنید دچار اختلال می گردد. بعضی از افراد هنگام مسافرت گیاه را به حال خود رها می کنند و بعد از گذشت چند روز طولانی اقدام به آبیاری کرده که در این حالت به گیاه شوک وارد می شود و ممکن است که علائم مربوطه بروز کند، لذا در زمان طولانی گیاه را به حال خود رها نکنید، می توانید از روش های آبیاری گیاهان در مسافرت استفاده کنید.


رطوبت خاک برای گیاهان آپارتمانی

رطوبت خاک به میزان رطوبتی گفته می شود که مورد نیاز گیاه بوده و لازم است که در خاک گلدان شما وجود داشته باشد و چنانچه از حد معقول و مناسب گیاه کمتر و یا بیشتر باشد برای آن آسیب دنبال دارد. عاملی که تعیین کننده رطوبت خاک و میزان آبیاری گیاهان است خشکی خاک می باشد، بدین معنی که شما در فواصل بین آبیاری باید خشکی خاک را بررسی کنید و اقدام به آبیاری گیاه نمایید.


تامین رطوبت محیط


رطوبت محیط نگهداری گیاهان

بعضی از گیاهان با توجه به زیستگاه خود نیازمند رطوبت بالای محیط هستند و چنانچه با کمبود رطوبت و خشکی هوا مواجه شوند خشکی در برگ های آنها دیده می شود. می توانید با استفاده از روشهای تامین رطوبت محیط در خانه شرایط ایده آل را برای گیاهان رطوبت دوست فراهم کنید.


علائم مربوط به کمبود رطوبت گیاهان زینتی

●  لبه های برگ گیاهان قهوه ای رنگ می شود.

●  جوانه های گیاه رشد نداشته و می ریزند.

●  برگ ها خشک و زرد می گردند.


رطوبت نامناسب محیط رشد گیاهان چه عوارضی دارد؟

اگر رطوبت محیط گیاه مورد نظر شما بیش از حد مورد نیاز آن باشد، دچار رنگ پریدگی، زرد شدن و عدم توانایی در جذب مواد مغذی و مورد نیاز خود می شود. از طرفی رطوبت بالا یکی از دلایل ایجاد بیماری در گیاهان می باشد، زیرا شرایط ایده آل برای رشد قارچ و کپک ها فراهم می گردد، همچنین آفات مربوطه و لارو نیز در خاک زیاد می شوند.

اما اگر رطوبت محیط کمتر از حد مورد نیاز گیاه باشد نتایجی منفی را نیز برای گیاه به دنبال خواهد داشت، مانند چروک و پیچ خوردن برگ ها، ترد و شکنندگی آنها و تغییر رنگ سبز به قهوه ای که در گیاهان نیازمند به رطوبت بالا دیده می شود.


روش های اندازه گیری رطوبت محیط نگهداری گیاهان آپارتمانی

استفاده از یک دستگاه رطوبت سنج و دماسنج برای تشخیص میزان رطوبت محیط به شما کمک می کند، اما بهترین راه این است که طبق ظاهر گیاه نسبت به این موضوع اطلاعات کافی را به دست بیاورید، زیرا خود گیاه اولین نشانه ها را در صورت کمبود و یا بالا بودن رطوبت محیط از خود نشان می دهد. روش های بسیار زیادی برای افزایش رطوبت محیط وجود دارد مانند: استفاده از غبار پاش، قرار دادن دو گلدان، دستگاه رطوبت ساز یا قرار دادن چند کاسه آب در اطراف گیاهان که عمل تعریق خود باعث بالا رفتن رطوبت می گردد. از طرفی روش های کاهش رطوبت استفاده از فن تهویه در مکان هایی که گل و گیاه زیادی وجود دارد و یا روش های خانگی ساده توصیه می گردد.


رطوبت نامناسب گیاهان آپارتمانی


روش های افزایش رطوبت محیط برای گیاهان آپارتمانی

1-   غبار پاشی برای افزایش رطوبت محیط:

شما می توانید با استفاده از یک اسپری آب که قبلاً آن را جوشانده اید و سرد شده است در فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری نسبت به گیاه آنها را غبار پاشی کنید توجه داشته باشید این عمل برای گیاهانی که رطوبت دوست می باشند، مناسب است. اگر از آب حاوی املاح سنگین استفاده کنید امکان بروز بیماری های قارچی و مشابه آن وجود دارد؛ قبل از انجام غبارپاشی ابتدا مطمئن شوید که گیاه شما نسبت به اینکار حساس است یا خیر، به عنوان مثال برگ های گل بنفشه آفریقایی رطوبت و غبارپاشی را دوست ندارند.

2-   ساخت جزیره برای تامین رطوبت:

یکی از ساده ترین و بهترین راه های افزایش رطوبت برای گیاهان استوایی ساخت جزیره است، بدین صورت که شما یک عدد زیر گلدانی در زیر گلدان گیاهتان قرار داده و درون آن آب می ریزید و فاصله بین زیر گلدانی و کف گلدان را سنگریزه قرار می دهید. اینکار را به گونه ای انجام دهید که کف گلدان و انتهای گیاه با آب در تماس نباشد، زیرا در صورت تماس امکان پوسیدگی ریشه وجود دارد. گیاه خود به صورت آهسته و منظم رطوبت مورد نیاز را از کف گلدان جذب می کند، حتی به جای استفاده از سنگریزه می توانید از آجر کوچک استفاده کنید.

3-   پوشاندن گیاه با نایلون:

در بعضی از گیاهانی که به رطوبت بسیار بالای محیط نیاز دارند، استفاده از این روش کارآمد است به گونه ای که نایلون سطح گیاه را بپوشاند و چند عدد سوراخ در روی آن باید وجود داشته باشد تا گیاه دچار آسیب نشود.

4-   تراریوم برای افزایش رطوبت:

یک روش بسیار زیبا و جذاب برای گیاهان رطوبت دوست تراریوم است، شما در این محیط نیمه بسته و شیشه ای می توانید رطوبت را برای گیاه به خوبی حفظ کنید، اما توجه داشته باشید که گیاه شما نسبت به ایجاد این شرایط حساس نباشد.


در نهایت به شما توصیه می کنیم که گیاهان را با توجه به شرایط محیطی و رطوبت موجود انتخاب نمایید، به عنوان مثال اگر محیط شما رطوبت بالایی دارد بهتر است از گیاهان رطوبت دوست مانند برگ انجیری و فیلودندرون استفاده کنید و بالعکس همچنین مراقب باشید که رطوبت بالای محیط به گیاهانی که علاقه ای به رطوبت ندارند مانند آلوئه ورا، آسیب وارد نکند و سبب بروز بیماریهای مختلف نگردد.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید