• انتشار : 1402/01/20
  • نویسنده : گلاتور
  • 946

همانگونه که از نام این گیاهان پیداست دوستدار سایه هستند و همواره می توانند در سایه و نور کم سرسبزی خود را حفظ کرده و رشد نمایند. گیاهان آپارتمانی سایه دوست دارای گونه های مختلفی هستند که همواره با درصد نور کمی بقای خود را حفظ می کنند اما این بدین معنی نیست که اصلاً به نور احتیاج نداشته باشند. تمامی گیاهان همواره برای سرسبزی و رشد خود به نور نیازمندند چرا که تابش نور خورشید به گیاه سبب ایجاد عمل فتوسنتز و تولید فولیکول می گردد. این گیاهان علاوه بر اینکه به نور زیادی احتیاج ندارند به آب زیادی نیز محتاج نیستند، چرا که به دلیل نور کم آب نیز به صورت سطحی تبخیر می شود و اگر زیاد به آنها آب دهید، آب برای مدت زمان زیادی در گلدان باقی مانده و همواره به ریشه گیاهان آسیب وارد می شود. در ادامه به معرفی چند گیاه سایه دوست خانگی خواهیم پرداخت.


معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست

۱. گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا جزء اولین گیاه های سایه پسند نامیده شد و حدودا صد سال پیش در سر تا سر دنیا معرفی و شناخته شد. زامیفولیا همواره به صورت کند و آرام آرام رشد می کند که به همین دلیل نباید به هیچ وجه در معرض نور زیاد قرار بگیرد چرا که آسیب جدی می بیند. قرارگیری در برابر تابش مستقیم آفتاب باعث شل شدن برگ های آن، سوختگی و زردی آنها می شود؛ از این رو برای حفظ سلامت گیاه باید زامیفولیا را در محیطی با نور غیرمستقیم و قرار داده و در سایه از آن نگهداری کنید.


گیاهان سایه دوست


۲. پوتوس یا پتوس

پوتوس یا پتوس یک گیاه سایه پسند آپارتمانی است که رشد سریعی دارد و به وحشی شیرین معروف است، چرا که ظاهری بسیار زیبا و دلنشین داشته و دارای برگ های پیچیده ای می باشد. گونه سبز این گیاه در برابر نور کم، بسیار مقاوم است و همواره سرسبزی خود را حفظ می نماید، علاوه بر این گیاه پوتوس از گیاهان موثر در تصفیه هوای منزل بوده؛ از این رو اگر این گیاه را در منزل و آپارتمان خود نگهداری کنید همواره ریه و مغزی سالم تر خواهید داشت چرا که با افزایش سطح اکسیژن محیط توسط پتوس مغز و ریه عملکرد خود را بهتر انجام می دهند.


۳. گیاه گندمی

این گیاه دو گونه مختلف به نام های ابلق و سبز دارد، گندمی ابلق همواره برای رشد خود به نور زیادی نیازمند است، اما گیاه گندمی سبز جزء گیاهان سایه پسند می باشد که همواره در نور کم به رشد و نمو خود ادامه می دهد. به علاوه گیاه گندمی به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی خود می تواند به راحتی مواد شیمیایی و آلاینده ها را از بین ببرد و نسبتاً به آبیاری زیادی نیازمند است.


۴. سانسوریا

از بادوام ترین و مقاوم ترین گیاه های سایه دوست خانگی می توان به سانسوریا اشاره نمود که دارای رنگ ها و اندازه های مختلف است و به آب زیادی برای رشد خود احتیاج ندارد. مقاوم ترین گونه های سانسوریا عبارتند از: سانسوریا پاکوتاه، سانسوریا مدادی و سانسوریا شمشیری یا همان زبان مادر شوهر اشاره نمود که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.

سانسوریا پاکوتاه: سانسوریا پاکوتاه در برابر نور کم، از خود مقاومت بسیاری نشان داده و همواره به رشد و نمو خود ادامه می دهد و همانطور که از نامش پیداست دارای قد کوتاه و سایزی کوچک می باشد.

سانسوریا مدادی: این گیاه نیز همواره در سایه رشدی بی نظیر دارد که دارای رنگ بندی های مختلف از جمله سبز، بنفش و آبی می باشد که نیمی از گیاه دارای رنگ سبز تیره است و قسمت بالایی آن به رنگ های مختلف می باشد به علاوه این نوع سانسوریا دارای اندازه ای کوچک است.

سانسوریا شمشیری: این نوع سانسوریا به صورت عمودی رشد می کند که همانند گیاه گندمی دارای دو نوع سبز و ابلق است و سبز آن در مواجه با نور کم از خود مقاومت نشان می دهد، اما نوع ابلق در مواجه با این فرایند رگه های زرد رنگش از بین می رود.


معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست


۵. آگلونما بلک

گیاه آگلونما گونه های متنوعی بسیاری دارد که از رنگ های آن می توان به صورتی، سبز تیره، قرمز، کاهویی و سفید اشاره نمود که جزء یکی از معروف ترین گونه های گیاهی است. آگلونما بلک جزء آن دسته از گیاهان سایه دوستی که خواستار نور کم است و در محیطی کم نور به رشد خود ادامه می دهد و اگر در معرض نور زیاد قرار نگیرد می تواند گل های کوچک خوش رنگی از جمله سفید، قرمز و کرم رنگ بدهد.

نکته: به هیچ وجه نباید گیاه آگلونما را به طور مستقیم در زیر نور خورشید و محیطی نورانی قرار دهید چرا که برخی گونه های آن در اثر این فرایند به ریزش برگ ها و در نتیجه از بین رفتن گیاه منجر می گردد.


۶. گیاه لیندا یا همان پافیلی

این گیاه از جمع شدن برگ های بسیار زیاد، با اندازه ای ریز و بلند تشکیل شده که تمامی این برگ ها به ساقه وصل شده اند. از آنجایی که پافیلی در برابر نور زیاد و نور مستقیم هیچگونه مقاومتی ندارد و برگ هایش می سوزد، جزء گیاهان سایه دوست به شمار می آید. از فواید گیاه پافیلی می توان به تصفیه هوای محیط اطراف خود اشاره نمود. توجه داشته باشید که پافیلی آب را در ساقه خود ذخیره می کند از این رو احتیاج زیادی به آبیاری ندارد و حتی اگر چند هفته به آن آب ندهید نیز آسیب نمی بیند اما آب زیاد می تواند موجب زرد شدن برگ های گیاه لیندا شود.


۷. گیاه بامبو

بامبو به دو صورت قابل رشد است و آن هم رشد در آب و هم رشد در خاک است که می توان آن را به حالت های مختلف فرم داد. بامبو نیز همانند سایر گیاه های گفته شده اگر در معرض نور بسیار قرار بگیرد آسیب می بیند، به همین دلیل از آن به عنوان گیاهی سایه پسند یاد می شود که باید در محلی کم نور نگهداری گردد.


سخن پایانی

به طور کلی گیاهان سایه پسند جزء آن دسته از گیاهانی هستند که نگهداری از آنها در منزل و یا آپارتمان اصلا کار دشواری نیست چرا که به نور زیادی احتیاج ندارند، به علاوه بر زیبایی منزل می افزایند و به بهبود هوای محیط نیز کمک می نمایند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید