• انتشار : 1402/08/08
  • نویسنده : گلاتور
  • 1646

علاوه بر گیاهان آپارتمانی، نگهداری از گل های طبیعی شاخه ای در منزل حس و حال فوق العاده ای به محیط اطراف می بخشد و همواره سبب رنگین و معطر شدن فضا می گردد. یکی از اصلی ترین ویژگی های گل های شاخه بریده عمر کوتاه آنهاست، از این رو باید از یک سری روش استفاده کرد تا به طول عمر آنها افزوده شود و خشک و پژمرده نگردند.


روش های جلوگیری از خشک شدن گل طبیعی

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که گل هدیه گرفتن را دوست دارید و یا با استفاده از دسته گل فضای خانه خود را دکوراسیون می کنید، عمر کوتاه این گل های طبیعی شما را ناراحت می کند. دلیل اصلی پژمرده و خشک شدن گل طبیعی جدا شدن از منبع تغذیه اصلی اش می باشد که با قرارگیری در محیط امکان آلوده شدنش نیز افزایش می یابد. به طور کلی گل های طبیعی برای شاداب ماندن و داشتن عمر طولانی همواره به مراقبت خاصی نیازمندند از این رو باید به خوبی از آنها مراقبت کرد و روش های جلوگیری از خشک شدن گل طبیعی را نیز رعایت نمود.

بنابراین اگر به دنبال روش هایی هستید که بتوان طول عمر گل طبیعی شاخه ای یا دسته ای را افزایش دهید و از خشک شدن گل خود جلوگیری کنید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:


1-      گلدان را پیش از استفاده بشویید:

هیچگاه قبل از شست و شوی گلدان، گل طبیعی را درون آن قرار ندهید، چرا که ممکن است گلدان محل تجمع قارچ و باکتری باشد و این باکتری ها به گل سریعاً سرایت کرده و موجب پژمردگی و خشک شدن آن می گردند. به همین دلیل توصیه می گردد که قبل از قرار دادن گل طبیعی درون گلدان حتماً آن را با استفاده از الکل و یا وایتکس به خوبی شست و شو دهید سپس گل‌ را درون آن بگذارید.


2-      از قرار دادن گل های طبیعی بر روی طاقچه و لب پنجره پرهیز کنید:

گرچه گل های شاخه بریده در زیر نور خورشید خود را بسیار زیبا نمایان می سازند، اما همین نور خورشید موجب پژمرده و خشک آنها آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن حدودا طی ۱ الی ۲ روز می گردد. بنابراین برای جلوگیری از خشک شدن گل طبیعیتوصیه می شود که از قرار دادن آنها بر روی طاقچه، لب پنجره یا سایر مکان هایی که نور خورشید به آنجا نفوذ می کند، خودداری کنید.


3-      از قرار دادن گلدان گل طبیعی در کنار میوه خودداری کنید:

بسیاری از افراد گل های طبیعی خود را در کنار سبد میوه نگهداری می کنند اما این کار بسیار اشتباه است، چرا که موجب کوتاه کردن عمر گل ها می شود. به علاوه میوه ها نوعی گاز به نام اتیلن تولید می کنند که این نوع گاز روند پژمردگی و پوسیدگی گل های طبیعی شاخه بریده را سرعت می بخشد، در نتیجه باید تا حد امکان از قرار دادن گل ها در کنار میوه خودداری نمود.


جلوگیری از خشک شدن گل طبیعی


4-      از قرار دادن گل های طبیعی در مجاور دستگاه تهویه هوا خودداری کنید:

گل های طبیعی به طور طبیعی رطوبت پسند هستند و در محیط های مرطوب به خوبی رشد کرده و طول عمر طولانی تری خواهند داشت، بنابراین نباید آنها را در مجاورت دستگاه تهویه هوا قرار داد چرا که این نوع دستگاه موجب خشک کردن هوا گشته و عمر گل طبیعی را کوتاه می کند.


5-      گل های طبیعی را درون آب سرد قرار ندهید:

یکی از علت های خشک شدن سریع گل های طبیعی قرار دادن آنها در آب سرد است، در نتیجه برای افزایش عمر گل های طبیعی باید آنها را در آب ولرم، نه گرم یا جوش قرار داد.


6-      برگ های گل قرار گرفته در آب را جدا کنید:

اگر گل های طبیعی بریده شده را به صورت تک یا چند عددی در آب نگهداری می کنید باید برگ های درون آب را جدا کنید، چرا که وجود این برگ ها در آب سبب ایجاد و رشد باکتری و قارچ گشته و در نتیجه برگ ها فاسد می شوند، از این رو عمر گل کوتاه خواهد شد و پس از مدت کوتاهی پژمرده می شود.


7-      گل های پژمرده شده را از گلدان جدا کنید:

در صورتی که یک عدد از گل های طبیعی درون گلدان پژمرده و یا بیمار گشت، سریعا آن را از سایرین جدا کنید، چرا که می تواند به سایر گل ها آسیب وارد کند و سبب مرگ تمامی آنها شود. به علاوه به فرم ساقه های گلها نیز توجه ویژه داشته باشید زیرا ساقه ها منبع اصلی تغذیه گل هستند و خم شدن و یا شکستن آنها موجب پژمردگی و در نتیجه مرگ گل می شود.


روش های جلوگیری از خشک شدن گل طبیعی


8-      آب گلدان گل های طبیعی را به صورت مرتب عوض کنید:

آب گلدان محل تجمع و رشد باکتری، قارچ و جلبک است از این رو در صورت مانده بودن می تواند سبب پوسیدگی ساقه و در نتیجه مرگ گل شود، به همین دلیل توصیه می گردد که روزانه ۱ الی ۲ بار آب گلدان گل های طبیعی را عوض کنید و پیش از تعویض آب، آن را به مدت ۵ دقیقه در گوشه ای بگذارید تا کلرش کم شود و سپس گل ها را درون آن قرار دهید.


9-      برای جلوگیری از خشک شدن  گل طبیعی از نوشابه استفاده کنید:

یکی دیگر از راهکارهای تازه نگه داشتن گل های طبیعی استفاده از نوشابه است، چرا که این ماده دارای شکر است و به طولانی شدن عمر گل کمک می نماید، برای مشاهده میزان اثرگذاری نوشابه باید یک چهارم فنجان از آن را به آب گلدان اضافه نمایید.


10-  از سرکه سیب استفاده کنید:

استفاده از سرکه سیب نیز همانند سایر روش های گفته شده به طولانی شدن عمر گل های طبیعی کمک می کند. برای استفاده از این ماده تنها کافیست دو قاشق غذاخوری از آن را با دو قاشق غذاخوری شکر در آب گلدان حل کنید و سپس گل ها را درون گلدان قرار دهید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این ماده آب گلدان را هر چند روز یک بار عوض کنید تا مواد به خوبی به خورد گل ها برود و اصلا نگران فاسد شدن آب ( تجمع قارچ و باکتری در آب ) نباشید، چرا که سرکه سیب یک ضد قارچ قوی است و دارای خاصیت ضد عفونی می باشد از این رو مانع فاسد شدن آب می گردد.


11-  برای جلوگیری از خشک شدن  گل طبیعی از وایتکس استفاده کنید:

وایتکس یکی دیگر از مواد موثری است که می تواند موجب افزایش طول عمر گل های طبیعی شود به شرط اینکه با شکر مخلوط گردد و سپس در آب گلدان حل شود. برای افزایش عمر گل های طبیعی خود می توانید یک چهارم قاشق چایخوری وایتکس ( در حدود سه قطره ) را با ۱ قاشق غذاخوری شکر به ۱ لیتر ( ۴ لیوان ) آب اضافه کنید و گل های طبیعی را درون گلدان قرار دهید.


12-  از آسپرین استفاده کنید:

استفاده از آسپرین روشی بسیار قدیمی جهت زنده نگه داشتن گل های طبیعی آن هم برای مدتی طولانی است، از این رو می توان برای افزایش طول عمر گل ها چند عدد آسپرین خرد شده را به خوبی در آب گلدان حل کرد و گل ها را درون آن قرار داد. فراموش نکنید که در صورت استفاده از این روش آب گلدان باید چند روز یک بار تعویض گردد نه هر روز.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید