• انتشار : 1402/11/02
  • نویسنده : گلاتور
  • 700

آفت مینوز برگ یکی از رایج ترین آفت های گل و گیاهان زینتی آپارتمانی است که دارای انواع مختلفی بوده و همه انواع آن ظاهری مشابه و اثرات تخریبی یکسان دارند، از این رو در صورت دفع نشدن آسیب های بسیار جدی و وحشتناکی به گیاهان می رساند. مینوز برگ ها یا همان مگس مینوز به تنهایی بی ضرر اند، اما لاروهای این آفت به شدت برای گیاهان مشکل ایجاد می کنند. این آفت ها دارای رنگ سیاه هستند و اکثر اوقات ردپای خود را به صورت منحنی و موج دار با رنگ های سفید و زرد بر روی برگ گیاهان بر جای می گذارند و خودشان را در لا به لای برگ ها مخفی می کنند. شایان ذکر است که یکی از بهترین راه ها جهت یافتن مینوز برگ ها دنبال کردن رد پای آنهاست، اما این روش همیشه جواب نیست چرا که در بسیاری از اوقات وجود لکه های زرد و سفید رنگ بر روی برگ های گیاهان نشانه رد پای این نوع آفت ها نیست بلکه نمایانگر آسیب های وارد شده توسط این موجودات به گیاهان می باشد.


مینوز برگ ( Citrus leafminer ) چگونه آفتی است؟

حشره بالغ آفت برگ مینوز، پروانه ای کوچک با طول بال های تقریباً ۵ میلیمتری می باشد که بر روی برگ ها تخم می گذارد و در روز قادر به گذاشتن ۲۵۰ عدد تخم است. پس از گذشت چند روز تخم ها ترک برداشته و لاروهای ریز و کوچک از آن ها سر در می آورند؛ لاروهای ریز به محض در آمدن از تخم خود را در لا به لای برگ های جوان و تازه گیاهان یا همان لایه های میانی برگ ها مخفی می کنند تا در امان بمانند و بتوانند از مواد مغذی برگ ها ( لایه های کوتیکول فوقانی و تحتانی ) تغذیه کنند. لاروها دارای طول ۲ میلیمتری و ظاهری نسبتا صاف و شفاف می باشند به علاوه رنگ آن ها نیز بر خلاف آفت بالغ، قهوه ای روشن است. لاروهای مینوز هنگامی که برای شفیره شدن آمادگی پیدا می کنند، از لا به لای برگ ها بیرون می آیند و بر روی شاخ و برگ ها یا خاک گلدان تبدیل به شفیره می شوند. لاروها در طی ۱۴ روز شفیره گشته و به آفت بالغ تبدیل می شوند به علاوه مدت زمان لارو بودن این حشرات و مخفی شدنشان در میان برگ ها ۸ الی ۱۲ روز می باشد. شایان ذکر است که اگر هنگام شفیره شدن لاروها هوای سرد باشد، آن ها خود را در زیر خاک مخفی می کنند تا به حشره بالغ تبدیل شوند و سپس از خاک بیرون می آیند. جالب است بدانید که آفت های برگ مینوز به دلیل ایجاد مسیرهای خالی در برگ ها، تغذیه نمودن از آن ها و مخفی کردن خو در لا به لایشان به معدنچی برگ شهرت دارند.


آفت مینوز برگ


مینوز برگ بر روی چه گیاهانی به وجود می آید و چه اثری دارد؟

آفت های مینوز برگ با مکیدن شیره گیاهان سبب ایجاد لکه هایی به رنگ سفید، زرد و نقره ای بر روی برگ ها می گردند که این لکه ها در بسیاری از اوقات به صورت تاول به نظر می رسند، به علاوه در داخل برگ ها نیز تونل می زنند. این آفت ها تخم های خود را به شاخ و برگ های گیاهان تزریق می کنند یعنی پوست برگ ها را سوراخ نموده و تخم ها را درون آن می گذارند که همین سبب ایجاد برجستگی کوچکی بر روی برگ ها می گردد. پس از بیرون آمدن لاروها از تخم و شفیره شدن آن ها، برگ ها به صورت کامل خمیده می گردند؛ از دیگر اثراتی که مینوز برگ ها بر روی گیاهان می گذارند، می توان به ریزش برگ ها، کاهش میزان فتوسنتز برگ ها و انتقال انواع ویروس، قارچ و باکتری ها به گیاهان اشاره نمود.

آفت مینوز برگ اغلب به چغندر، گوجه فرنگی، گلگونه، فرارو، دیفن باخیا، فیلودندرون زاناداو، گوش فیل، شمشاد، انجیر، خیار، اسفناج، نخود فرنگی و انواع مرکبات از جمله: گریپ فروت، لیمو، پرتقال، لیمو و غیره حمله ور می شوند.


علائم ایجاد مینوز برگ بر روی گیاهان

بروز آفت مینوز برگ همواره با علائمی همراه است که از این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•   ایجاد لکه ها و خطوط کشیده ای به رنگ نقره ای، سفید و زرد بر روی برگ ها

•   ریزش برگ ها

•   سوراخ شدن برگ ها

•   پژمرده و خمیده شدن برگ ها و خود گیاه


روش پیشگیری از بروز مینوز برگ

یکی از بهترین روش ها جهت مقابله و پیشگیری از بروز آفت مینوز، هرس نمودن گیاهان به صورت منظم و سبک کردن شاخ و برگ هاست. به علاوه از مهمترین نکاتی که باید پیش از خرید گیاه به آن توجه کنیم، سالم بودن گیاه و نداشتن هیچ نشانه ای از بیماری می باشد که پس از بررسی دقیق گیاه جدید می توانید آن را در کنار دیگر گیاهان قرار دهید.


درمان آفت مینوز


روش های درمان مینوز برگ

روش های درمان آفت مینوز برگ به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

1-  یکی از بهترین روش ها جهت دفع این نوع آفت، هرس کردن گیاهان آلوده است، چرا که این کار موجب کم شدن برگ ها و دید بهتر شاخ و برگ های گیاهان می گردد.

2-  روش دوم مقابله با آفت های مینوز برگ استفاده از روغن چریش است، این روغن موجب مرگ لاروها و حشرات بالغ می گردد و به همین دلیل با سم پاشی کردن گیاهان آلوده به وسیله روغن چریش می توان از شر این نوع آفت ها خلاص شد.

3-  روش دیگر استفاده از اسپری آفت کش بر روی تمامی قسمت های گیاهان است. توجه داشته باشید که برای دفع کامل آفت مینوز باید به طور مداوم و منظم از حشره کش استفاده نمود و آن را به صورت مستقیم بر روی لاروها اسپری کرد.

4-  روش آخر درمان مینوز برگ، استفاده از سم های آفت کش مناسب این حشرات آن هم به صورت دقیق و منظم بر روی تمامی قسمت های گیاهان به ویژه لاروهای مخفی شده در میان خاک و شاخ و برگ های گیاهان است. 


به طور کلی آفت مینوز برگ در صورت مشاهده باید سریعا دفع شود چرا که در غیر این صورت ابتدا موجب سوراخ شدن برگ ها و سپس موجب خمیده و ریزش شدید آن ها می گردد و حتی ممکن است منجر به مرگ گیاهان بشود.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید