• انتشار : 1402/03/01
  • نویسنده : گلاتور
  • 680

وجود گل و گیاه در منزل نه تنها سبب تصفیه هوا می شود، بلکه به زیبایی خانه نیز می افزاید. بسیاری از اوقات گیاهی که خریداری می کنید پس از گذشت مدت زمانی کوتاه پژمرده می شود و می میرد که آن هم دلایل خاص خود را دارد. به طور معمول گیاهان آپارتمانی در شرایط نگهداری خاص خود مقاوم و سرسخت هستند و به هیچ وجه بدون دلیل نمی میرند، از این رو باید با نشانه های بیماری در گل و گیاهان آپارتمانی و دلایل بروز مرگ آنها به طور کامل آشنایی داشته باشید تا از پژمردگی گیاه و آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.


چرا گیاهان آپارتمانی می میرند؟

همانطور که گفته شد علت از بین رفتن و مرگ گیاهان آپارتمانی وجود یک مشکل ناخواسته است که با جلوگیری از آن میتوانید شادابی گیاهتان را تضمین کنید. اصلی ترین دلایل مرگ و میر گیاهان آپارتمانی عبارتند از:


1-     آبیاری زیاد و مرگ گیاهان آپارتمانی

یکی از دلایلی که سبب فراهم شدن زمینه مرگ و میر گیاه می شود، آبیاری نامناسب است و ۸۰ درصد از مشکلات گیاهان خانگی به دلیل آبیاری زیاد آنهاست، چرا که شیوه آبیاری گیاهان مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. گیاهانی همچون کاکتوس و ساکولنت ها زمانی به آبیاری نیاز پیدا می کنند که یک سوم خاکشان خشک شده باشد ولی برخی دیگر از گیاهان خانگی هنگامی که ۲ الی ۳ سانتی متر از سطح خاکشان خشک شده باشد به آبیاری نیازمندند. توجه داشته باشید که هیچگاه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی یک روز خاص را تعیین نکنید، چرا که خشک شدن خاک به عواملی همچون نور، دما، نوع خاک و گلدان بستگی دارد و ممکن است برای گیاه مشابه در دو محیط نگهداری متفاوت باشد.

گاهی اوقات پس از آب دادن گیاه، آب توسط حفره های ریز زیر گلدان در ظرف یا سینی آن جمع می شود و با رها کردن آن به حال خود گیاه بیشترین آسیب را می بیند، چرا که گیاه همواره در آب شناور است و همین امر موجب مرطوب ماندن خاک و دیر خشک شدن آن می شود. در اثر این عوامل ریشه گیاه آپارتمانی دچار پوسیدگی گشته و گیاه رفته رفته می میرد؛ برای جلوگیری از این مشکل حتماً باید یکی از این دو روش را برای تشخیص میزان رطوبت گیاه مورد استفاده قرار داد: اول اینکه مقداری از خاک گلدان را کنار بزنید و در صورت خیس بودن خاک از آبیاری خودداری کنید و دوم اینکه کمی بعد از آبیاری آب زیر گلدانی را کاملاً خالی کنید.


2-     تاثیر آبیاری کم گیاهان بر از بین رفتن آنها

آبیاری دیرهنگام برخی از گونه های گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست مانند گیاه برگ بیدی، سبب ریزش برگ ها، پژمردگی و افتادگی ساقه آنان می شود. در صورت بروز هر کدام از نشانه های گفته شده ابتدا باید به دنبال علت بود و در صورت پی بردن به کم آبی، گیاه را سیراب نمود، به علاوه برای جلوگیری از مرگ و میر نیز باید همواره زمان آبیاری به موقع هر گل و گیاه آپارتمانی را فراموش نکرد.


مرگ گیاهان آپارتمانی


نکته: برای جلوگیری از فراموش کردن زمان آبیاری گیاه می توانید از برنامه های یادآوری کننده و یا ابزارهای دیجیتالی مانند گلخانه من در وب سایت گلاتور استفاده نمایید.


3-     زهکشی نامناسب و ضعیف گلدان گیاهان

بسیاری از گلدان ها دارای زهکشی نامناسب و ضعیف هستند به طوری که موجب می شوند آب اضافی همواره در کف گلدان باقی بماند و از آن خارج نشود. هنگامی که آب اضافی در کف گلدان جمع شود، خاک قسمت پایین گیاه همواره مرطوب است، اما خاک قسمت بالایی خشک می شود و ممکن است با مشاهده این خاک خشک تصور کنید که گیاه نیازمند آبیاری است و مجددا به گیاه آب دهید که این امر سبب پوسیدگی ریشه گیاه و مردن آن می شود. همچنین خاک همواره مرطوب انتهای گلدان باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد، برای جلوگیری از این مشکلات باید حتما زهکشی گلدان را بررسی نمود و در صورت نامناسب بودن زهکشی، گلدان را تعویض کرد. بهتر است بدانید که زهکشی نامناسب علاوه بر مردن گیاه می تواند موجب بروز قارچ، باکتری، تنگ کردن جای ریشه گیاه و پوسیدگی آن نیز شود.


4-     آیا عوض نکردن گلدان بر مرگ آن تاثیر میگذارد؟

بسیاری از گیاهان خانگی ابتدا کوچک هستند اما به مرور زمان رشد می کنند و سایز و اندازه آنان تغییر می کند اما همچنان در گلدانی کوچک قرار دارند، که این بسیار اشتباه است. چرا که رفته رفته تنگی جا سبب به هم پیچیدن ریشه ها و ضعیف شدن گیاه زینتی می شود و هنگامی که ریشه جایی برای رشد نداشته باشد، رشد بیرونی گیاه نیز متوقف می شود و می میرد. به همین دلیل بهتر است تعویض گلدان گل و گیاهان آپارتمانی همواره در حال رشد هر ۱ تا ۲ سال یک بار انجام شود.


5-     خاک قدیمی و نامناسب و ضعف گیاه

خاک گلدان ها پس از گذشت یک بازه زمانی، مواد مغذی موجود در خود را از دست می دهند که به اصطلاح به آنها خاک های قدیمی می گویند. خاک های قدیمی اغلب به دلیل نداشتن مواد مغذی دچار قارچ، باکتری و آفت می شوند، به علاوه خاک ها در گذر زمان به دلیل اسیدی شدن می توانند سبب مرگ و میر جدی گیاه نیز شود، چرا که خاک از نوع پیت است و پس از گذشت چند مدت اسیدی گشته و از رسیدن اکسیژن و آب به ریشه گیاه جلوگیری می کند، از این رو توصیه می گردد که پس از گذشت هر ۶ ماه یا ۱ سال خاک گلدان را عوض کنید.


چرا گیاهان آپارتمانی میمیرند


6-     تاثیر کوددهی بر سلامتی گل و گیاهان

یکی دیگر از دلایل مردن ناگهانی گیاه کوددهی بیش از حد است، زیرا کوددهی بسیار زیاد، مثلا هر روز یا هر هفته نه تنها به رشد و تغذیه گیاه کمک نمی کند بلکه میزان نمک اشباع شده خاک را افزایش داده و ریشه گیاه را می سوزاند. برای سالم ماندن و تغذیه گیاهان آپارتمانی بهتر است در فصل رشد هر 1 یا 2 ماه یک بار به آن کود دهید و هیچگاه از هیچکدام از کودهای گیاهان آپارتمانی بیشتر از مقدار گفته شده روی بسته بندی استفاده کنید.


7-     آیا دما و نور نامناسب موجب مرگ گیاهان می شود؟

اکثر گل و گیاهان زینتی در دمایی بین ۱5 تا ۲۵ درجه سانتی گراد رشد می کنند و افزایش یا کاهش دما نه تنها موجب آسیب رساندن به آنها می شود، بلکه برخی گیاهان آپارتمانی به دلیل نداشتن تحمل دمای کم یا زیاد ابتدا برگ هایشان دچار سوختگی می شود و بعد می میرند، از این رو باید هر گیاه را در مکانی مناسب، با دمای متناسب نگهداری اش و به دور از نور مستقیم خورشید پرورش داد.


8-     مواد شیمیایی و مرگ گیاهان آپارتمانی

به طور قطعی می توان گفت که مواد شیمیایی همچون اسپری های علف کش هنگامی که با گیاهان در تماس مستقیم قرار بگیرند سبب پژمرده شدن و مردن گیاه می شوند، به همین دلیل باید اکیدا استفاده از مواد شیمیایی را کنار بگذارید تا گیاه همواره سالم بماند.


9-     تاثیر آفات بر از بین رفتن گیاهان

یکی از نکاتی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه کنیم، سلامتی آنها و عدم وجود بیماری و آفت در گیاه می باشد. بسیاری از گیاهان در هنگام خرید لانه حشرات موذی و آفت هایی همچون شپشک آرد آلود، کنه تار عنکبوتی و حشره پولک دار هستند که این آفات در زیر، رو یا لا به لای برگ ها قرار می گیرند و به سختی قابل تشخیص اند. یکی از نشانه های وجود آفت در گیاه زرد شدن برگ ها و پژمردگی آنان می باشد که برای رفع این مشکل باید گیاه را به طور دقیق سم پاشی نمود و هیچگاه به آن بی اعتنایی نکرد چرا که آفت ها به مرور زمان گیاه را از پای در می آوردند و ممکن است پس از چند مدت گیاه آپارتمانی شما بمیرد.


به طور کلی برای سالم ماندن گیاهان باید همواره از آنان مراقبت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل برای آنان، به دنبال علت آن باشید، به علاوه برای داشتن گیاهی سالم تمامی نکات گفته شده را نیز رعایت نمایید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید