• انتشار : 1402/02/04
  • نویسنده : گلاتور
  • 773

همانطور که می دانید گل ها دارای روح هستند و زیبایی خاصی به منۀزل می بخشند، بسیاری از افراد برای دکوراسیون منزل خود به فکر خرید گل و گیاه می افتند که این امر سبب زیبایی منزل گشته و همواره هوای منزل را پاکیزه می کند. یکی از بهترین زمان های خرید و کاشت گل و گیاه ها فصل بهار و پاییز می باشد، چرا که گیاهان در این فصول سرزنده، سالم و شاداب می باشند. حال نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، دقت به وضعیت گل و گیاه زینتی هنگام خرید می باشد که کار چندان دشواری نیست، اما برخی گیاهان پس از خرید و گذشت یک بازه زمانی کوتاه مدت پژمرده می گردند از این رو باید در زمان خرید گل و گیاه دقت فراوانی به سلامتی آنها نمود و حتما از خرید گیاهانی که ساقه شل و افتاده، لک قهوه ای و برگ زرد دارند اجتناب کرد. خرید گل و گیاه به یکسری راهنمایی ها نیازمند است که در ادامه به هر کدام اشاره خواهیم نمود.


راهنمای خرید گل و گیاه متناسب با دکوراسیون خانه

1-     شرایط مکانی محل نگهداری گیاه آپارتمانی

برای نگهداری یک گیاه ابتدا باید شرایط محل نگهداری گیاه را بررسی کرد، به این معنی که مقدار تابش نور به مکان قرارگیری گیاه و جهت جغرافیایی محل نگهداری گیاه باید در نظر گرفته شود. جهت تابش نور آفتاب در جهت های جغرافیایی مختلف، متفاوت است؛ مثلا مکان غربی به دلیل تابش مستقیم آفتاب در ظهر هنگام بسیار گرم و مکان شمالی بیشتر اوقات سایه است، جهت شرقی در صبح ها و ظهرها گرم و غروب ها سایه می شود و جهت جنوبی نیز در طول روز دارای میزان تابش نور و دمای یکسان می باشد. با توجه به این نوع راهنمایی می توان تشخیص داد که وضعیت تابش نور به محل نگهداری گیاه چگونه است و در صورت تابش کم می توان گیاهان آپارتمانی سایه دوست را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید یا اگر فضای زیادی را به نگهداری از گیاهان در منزل اختصاص داده اید می توانید گل یا گیاهان بزرگ را انتخاب کنید، در غیر این صورت گیاهانی با گلدان کوچک بهترین گزینه هستند.


خرید گل و گیاه متناسب با دکوراسیون خانه


2-     بررسی خاک گلدان

خاک گلدانی که گیاه مورد نظر شما در آن قرار دارد بسیار مهم است و به طور مستقیم بر سلامتی و بیماری و طول عمر گیاه تاثیر دارد. به طور کلی خاک گل و گیاهان آپارتمانی به 4 دسته: خاک رسی، خاک برگ، پیت ماس و شنی تقسیم می گردند، که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. هر گیاه نیازمند نوعی از این خاک ها می باشد تا شرایط اولیه مورد نیازش را فراهم کند، از این رو در زمان خرید گل و گیاه آپارتمانی باید به خاک گلدان آنها دقت نمایید.


3-     زیبایی گل و گیاه در وهله دوم

هیچگاه به طور ناگهانی گل و گیاه را به دلیل زیبایی ظاهری آن نخرید، چرا که اکثر فروشگاه ها اغلب گیاهانی زیبا را به فروش می گذارند که ممکن است با شرایط آب و هوایی آن منطقه تناسب نداشته و پس از چند روز پژمرده می شود. به همین دلیل باید همیشه قبل از خرید گیاهان زینتی آپارتمانی باید ابتدا راجع به شرایط نگهداری از آن تحقیق کرده و سپس آن را خریداری کنید.


4-     اطلاع از شرایط نگهداری گیاه مورد نظر

بسیاری از گیاهان آپارتمانی نیاز به برقراری شرایط خاصی برای نگهداری دارند، از جمله دما و رطوبت مورد نیاز، روش آبیاری و محل مناسب نگهداری. حتما باید قبل از خریداری گل یا گیاه مورد نظرتان تمام شرایط نگهداری از آن را مطالعه فرمایید، اگر از قبل برای خرید گل و گیاه زینتی خود آماده نبودید حتما از گلفروش اطلاعات کافی درمورد بهترین پیش نیازها و روش نگهداری از آن را بدست آورید.


راهنمای خرید گل و گیاه آپارتمانی

✔      نشانه های گیاه ناسالم و آسیب دیده را بشناسید.

متاسفانه بسیاری از گیاهان زمانی که ناسالم هستند، به فروش می رسند و شما با خرید آنها پس از مدتی شاهد پژمرده شدنشان خواهید بود، از این رو باید با نشانه های بیماری در گیاهان آپارتمانی آشنایی داشته باشید، این نشانه ها عبارتند از:

•     برگ زرد رنگ: گیاهانی که برگ آنها زرد شده، دارای فقر مواد مغذی می باشند و گاهی نیز تغییر رنگ گیاه به دلیل آبیاری بیش از حد نیازشان است.

•     آفات و بیماری: برخی گیاهان لانه حشرات موذی هستند که اصلی ترین نشانه آنها وجود لک بر روی برگ گیاه است، از این رو قبل از خرید گیاهان آپارتمانی، برگ و ساقه آنها را بررسی نمایید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل از خریدن آن خودداری کنید.


راهنمای خرید گل و گیاه آپارتمانی


•     برگ های پژمرده: اصلی ترین دلیل پژمرده شدن برگ های یک گیاه کمبود آب است، در صورت خرید چنین گیاهی باید آن را سریعتر و در دوره های کوتاه آبیاری نمایید. همچنین بهتر است تا زمان بهبودی از قرار دادن آن را در کنار سایر گیاهان زینتی خودداری کنید.

•     ریشه فشرده: به طور طبیعی هرچقدر گیاه رشد کند ریشه آن بیشتر و بزرگتر می شود، که یکی از نشانه های آن قرارگیری یک لایه محکم از انشعابات ریشه در زیر گیاه است؛ بنابراین توصیه می گردد که با توجه به میزان رشد آن به صورت سالانه اقدام به تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی نمایید. گاهی برخی افراد همواره گیاهی بزرگ را در گلدان کوچک نگهداری می کنند که این امر سبب آسیب زدن به گیاه و ریشه آن می شود، چرا که ریشه آن فضایی برای رشد آزادانه ندارد و در نتیجه به هم می پیچد، با به هم پیچیدن ریشه، گیاه دیگر نمی تواند آب و مواد مغذی را به خوبی جذب کند، پس بهتر است پیش از خرید گیاه به آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه آن را مشاهده نمایید.


✔      سعی کنید گل و گیاه محلی خریداری نمایید.

گیاه های محلی به دلیل رشد در محیط بومی خود و تغییر نکردن شرایط آب و هوایی طول عمر بیشتری دارند، از این رو توصیه می گردد گیاهان محلی خریداری کنید تا بقای بیشتری داشته باشد و نابود نگردد. بسیاری از گیاهان مناسب پرورش در ناحیه جغرافیایی متفاوت با زادگاه خود نیستند و تا زمانی که به شرایط آن ناحیه عادت کنند از بین می روند و یا آسیب جدی می بینند.


✔      برای خرید و گل و گیاه، گلفروشی معتبر را انتخاب کنید.

سعی کنید برای خرید و گل و گیاه زینتی برای خانه و محل کار خود حتما فروشگاه و یا مکانی معتبر را انتخاب کنید تا از صحت و سلامت گیاه اطمینان داشته باشید. اگر از گلفروشی های معتبر خرید کنید، علاوه بر دریافت مشاوره در خصوص نگهداری از هر گل و گیاه، در صورت مشاهده هرگونه مشکلی میتوانید آن را تعویض نمایید یا به درستی اقدامات درمان را انجام دهید. البته می توانید برای خرید گل و گیاهان خاص و نایاب نیز به بازارهای بزرگ فروش گل مراجعه نمایید یا به صورت اینترنتی آنها را سفارش دهید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید