• انتشار : 1402/06/26
  • نویسنده : گلاتور
  • 614

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در گلخانه و یا در مجاورت گیاهان آپارتمانی و زینتی قرار می گیرید، حس آرامش و شاداب بودن به شما دست می دهد. باید گفت که گیاهان زینتی مانند پتوس، علاوه بر بالا بردن زیبایی محیط در تصفیه و پاک کردن هوای اطراف ما نقش بسزایی دارند، لذا به همین دلیل توصیه می شود همواره در محل اتاق خواب و محیط های آلوده از گیاهانی که خاصیت تصفیه کنندگی بالایی دارند، استفاده شود تا بتوانید همواره خواب راحتی را تجربه کنید. آرامشی که گیاهان آپارتمانی به شما منتقل می کنند همواره در کاهش استرس و تنش های ذهنی بسیار کارآمد بوده، لازم به ذکر است که گیاهان همواره می توانند عناصر مضر و گازهای محیط را جذب نموده و اکسیژن و همچنین بخار آب را در محیط بالا ببرند.


نقش گازهای مضر در محیط

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که همواره از رنگ، اسپری و یا موارد دیگر که دارای عناصر مضر هستند استفاده نمایید، به عنوان مثال می‌ توان به فرمالدئید اشاره کرد، این ماده باعث می‌ شود که بینی، دهان و گلو ملتهب گردد. اگر بنزن در محیط وجود داشته باشد فرد دچار علائمی مانند: سردرد، سرگیجه، التهاب چشم، خواب آلودگی و غیره می‌ شود همچنین می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. ماده تریکلروتیلن نیز علائمی نظیر: سردرد، سرگیجه، تهوع را برای فرد به دنبال دارد. یکی از مهمترین فوایدی که گیاهان آپارتمانی دارند این است که عمل فتوسنتز انجام می دهند به این صورت که دی اکسید کربن را جذب نموده و اکسیژن محیط را بالا می برند، همین عامل باعث می شود که اکسیژن رسانی در محیط بالا برود. علاوه بر تمام موارد گفته شده، در فصل تابستان که هوا گرم و خشک است گیاهان در محیط به خوبی می توانند دی اکسید کربن را جذب نموده و رطوبت را در محیط بالا ببرند که این عمل برای محیط خشک بسیار مثبت است.


تاثیر گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوای منزل


معرفی گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

آنچه که مشخص است این است که تقریبا تمامی گیاهان قابلیت تصفیه هوا را دارند، اما بعضی از آنها قدرت بالایی در سالم کردن هوای محیط مورد نظر داشته لذا در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از آنها بپردازیم.

1- گیاه سانسوریا:

یکی از گیاهانی که ناسا به عنوان تصفیه کننده قوی معرفی کرده است سانسوریا می‌ باشد؛ از آنجایی که سانسوریا سایه پسند بوده و نگهداری آسانی دارد، ناسا از این گیاه به عنوان تصفیه کننده هوا استفاده نموده و در فضاپیما های خود از این ابتکار جدید استفاده کرده اند. این گیاه زینتی می تواند عناصر بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن، زایلن را از محیط حذف کند. همچنین سانسوریا از نظر نگهداری نیاز به آبیاری و نور کمی نیاز داشته لذا بعد از اینکه خاک گلدانش خشک شد می توانید اقدام به آبیاری نمایید.


2- گیاه شفلرا یا پنجه کلاغی:

شفرا به دلیل سمی بودن نباید در مکان هایی که کودکان هستند مورد استفاده قرار گیرد. اما به دلیل شرایط نگهداری راحت مانند: نور متوسط، آبیاری کم و قدرت بالا در تصفیه هوا مورد توجه عموم قرار دارد و سمومی مانند بنزن، زایلن و دی اکسید کربن می تواند از محیط حذف کند.


3- درختچه بونسای:

این درختچه مینیاتوری دی اکسید کربن محیط را کم کرده و همچنین افرادی که دارای آلرژی و حساسیت هستند می توانند از آن در محیط اتاق خواب خود استفاده نمایند.


4- کاکتوس ها:

گیاه محبوبی که امروزه تقریباً اکثر افراد از آن استفاده می کنند کاکتوس می باشد. شرایط نگهداری کاکتوس ها بسیار راحت بوده و به عنوان گیاهی مقاوم شناخته می شوند. این نوع گیاهان آپارتمانی در کاهش استرس و بالا بردن شادابی نقش چشمگیری داشته همچنین عناصر کربن مونواکسید و دی اکسید کربن محیط را کاهش می دهد. خوشبختانه کاکتوس دارای تنوع بالایی بوده لذا می توان با توجه به سلیقه ی خود از آن برای محیط مورد نظر استفاده نمایید.


5- آلوئه ورا:

این گیاه خواص درمانی بسیار بالایی داشته و همچنین برای تصفیه هوا نیز کاربردی است. وجود آلوئه ورا در محیط آپارتمان فرمالدئید و بنزن محیط را کاهش می دهد و برای درمان زخم و یا سوختگی نیز بسیار توصیه شده است.


6- گیاه دیفن باخیا:

چنانچه آمونیاک، بنزن و فرمالدئید بالا برود اگر دیفن باخیا در آن محیط وجود داشته باشد به خوبی می تواند اکسیژن را بالا برده و عناصر نامبرده را کاهش دهد. از آنجایی که دیفن باخیا آلاینده ها را به خوبی جذب می کند بهتر است در محیطی که کودکان و یا حیوانات خانگی وجود دارند قرار نگیرند، زیرا برگ های آن سمی بوده و احتمال مسمومیت را به دنبال دارد.


گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا


7- گیاه پتوس:

این گیاه آپارتمانی رونده زیبا که مراقبت از آن بسیار آسان بوده و همچنین به مقدار قابل توجهی می تواند زیبایی محیط را دو چندان کند. به طور کلی توصیه می‌ شود از گل پتوس در محیط کار و منزل خود استفاده نمایید با برگ های سبز زیبا و براق به تصفیه محیط کمک کرده، زایلن، بنزن و مونوکسید کربن را از محیط حذف می کند.


گیاهان دیگری که به عنوان تصفیه کننده هوا شناخته می شوند شامل: انواع نخل ها، سرخس ها، فیلودندرون که فرمالدئید را حذف می کند، همچنین دراسنا، فیکوس، برگ قاشقی، گیاه عنکبوتی، پاپیتال، اسپاتی فیلوم و غیره هستند.


اثرات آلاینده ها در محیط آپارتمان

امروزه متاسفانه به دلیل بالا رفتن آلاینده‌های سمی در محیط زندگی همواره با بیماری های مختلف و علائم متنوع روبرو هستیم به عنوان مثال در محیط منزل بوی رنگ استون، لاک پاک کن، شوینده ها موارد دیگر روبرو هستیم که اثرات بسیار منفی در زندگی فرد و سلامت خواهند داشت، به عنوان مثال می تواند به ارگان های مختلف بدن ریه ها و دستگاه تنفسی آسیب وارد نماید و حتی در موارد شدیدتر بروز سرطان را در پی خواهد داشت. به همین دلیل به همه افراد توصیه موکد می شود که با هزینه کردن مبالغ بسیار پایین محیط منزل محل کار خود را با چند گیاه زینتی بیماری های احتمالی مربوط به آلاینده های مضر کمک کنند.

دایره وسیعی از گیاهان آپارتمانی در تصفیه هوا بسیار قوی می باشند لذا شما هنگام خرید گیاهان هنگام مراجعه به گلخانه و یا مراکز فروش می توانید با مشاوران فروش مشورت نمایید و علاوه بر نکاتی که قبل از خرید گل و گیاه باید به آن توجه کنید، با توجه به محیط مورد نظر و همچنین انتظارات خود از گیاه، گل زینتی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید