• انتشار : 1403/06/03
  • نویسنده : گلاتور
  • 61

آبیاری صحیح یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامت و شادابی گل و گیاهان آپارتمانی است، چرا که گیاهان برای بقا و زنده ماندن خود به آب نیاز دارند. آبیاری کم یکی از عوامل تهدید کننده سلامت گیاهان است و پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد، چرا که نرسیدن مقدار آب کافی به گیاه فرایند رشد و سلامت آن را به دلیل جذب نکردن مواد مغذی متوقف می کند، از این رو ابتدا باید از نیاز هر گیاه آپارتمانی برای آبدهی مطلع شد و سپس با توجه به میزان مورد نیاز هر گیاه آن را آبیاری نمود تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شده و همواره سلامت و شادابیشان حفظ گردد.


آبیاری کم چه تاثیری بر گل و گیاهان آپارتمانی دارد؟

مهم ترین و مخرب ترین تاثیراتی که آبیاری کم بر روی گل و گیاهان آپارتمانی می گذارد عبارتند از:

1.   توقف رشد گیاهان با آبیاری کم:

هنگامی که گیاهان با توجه به میزان مورد نیازشان آبیاری نشوند و قادر به جذب رطوبت کافی نباشند، نمی توانند مواد مغذی که برای رشدشان لازم و ضروری است را جذب کنند و در نتیجه رشد آن ها متوقف شده و قادر به جوانه زدن نیستند.


2.   آبیاری کم و قهوه ای شدن نوک برگ ها:

یکی دیگر از علائم تشنگی گیاهان تغییر رنگ نوک برگ ها از سبز به قهوه ای است، بیشترین میزان رطوبت گیاهان از طریق برگ ها از دست می رود و از آنجایی که برگ های گیاهان از حساسیت بسیاری برخوردارند کمبود یا نبود رطوبت را با برگ هایشان نشان می دهند. به همین دلیل در هنگام بی آبی یا کم آبی این ناحیه قهوه ای رنگ شده و با سوختگی نوک برگ ها مواجه خواهید شدد.


3.   مشکل رایج زرد شدن برگ های گیاهان آپارتمانی:

پس از اینکه نوک برگ ها حالت سوختگی به خود گرفت، برگ کم کم مقاومت و رنگدانه خود را از دست داده و دچار تغییر رنگ می شود. تغییر رنگ ابتدا قسمت کوچکی از برگ را درگیر کرده و سپس موجب زرد شدن کامل آن می شود.


آبیاری کم بر گل و گیاهان آپارتمانی چه تاثیری دارد؟


4.   پیچ خوردگی برگ های گیاهان بر اثر کم آبی:

از دیگر تاثیرات مخرب آبیاری کم گل و گیاهان آپارتمانی می توان به پیچ خوردگی برگ ها اشاره نمود، چرا که برگ ها به دلیل حساسیتشان و کمبود مواد مغذی حالت خود را از دست داده و دچار پیچ خوردگی یا تغییر شکل می شوند.


5.   کم آبی گیاهان و خشک شدن برگ ها:

بعد از اینکه برگ ها به دلیل آبیاری کم رنگدانه های خود را از دست دادند و به طور کامل دچار تغییر رنگ و تغییر شکل شدند، به دلیل اینکه نمی توانند هیچ رطوبتی جذب کنند، رفته رفته شروع به خشک شدن میکنند.


6.   آبیاری کم و ریزش برگ ها:

هنگامی که برگ های گیاهان رطوبت و مقاومت خود را از دست دهند و به خشکی دچار شوند، پس از گذشت مدتی از خشک شدنشان همگی شروع به ریزش می کنند.


7.   زرد و خشک شدن ساقه گیاهان آپارتمانی:

پس از آسیب دیدن برگ ها نوبت به ساقه ها می رسد که ابتدا بی حال گشته و به مرور شروع به زرد شدن می کنند سپس خشک شده و می میرند.


8.   پژمرده شدن گیاهان به دلیل کم آبی:

پس از بروز موارد گفته شده، گیاه بر اثر آبیاری کم به طور کامل پژمرده شده، برگ ها و ساقه های آن آویزان شده و به مرگ خاموش دچار می گردد.


نشانه های آبیاری کم گل و گیاهان آپارتمانی

به طور کلی آبیاری کم همانند آبیاری زیاد گل و گیاهان با یک سری نشانه های خطرناک همراه است، که عبارتند از:

•  خشک شدن خاک گلدان و ترک خوردن آن

•  تغییر شکل و تغییر رنگ برگ ها

•  توقف جوانی زنی گیاهان و پژمرده شدن آن ها

•  افتادگی ساقه و خشک شدن آن

•  ریزش شدید برگ ها

•  سوختگی نوک برگ ها


تاثیر آبیاری کم بر گل و گیاهان آپارتمانی


نکات مهم در خصوص مقابله با آبیاری کم گیاهان آپارتمانی

به طور کلی آبیاری کم گل و گیاهان آپارتمانی سبب پیدایش عوارض مخرب بسیاری می شود که در صورت بی اعتنایی به این عوامل و عدم رسیدگی به گیاه، گیاه به صورت کامل خشکیده شده و می میرد. برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل مختلف در هنگام آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و مقابله با کم آبی آن ها باید به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:

✓  برای جلوگیری از کم آبی گیاهان، باید در زمان مناسب به آنها آب بدهید. بهترین زمان برای آبیاری گیاهانزینتی اوایل صبح و قبل از تابش اشعه خورشید به آن هاست، زیرا نور خورشید سبب تبخیر سریع آب شده و اجازه نمی دهد ریشه گیاه به اندازه کافی آب جذب کند.

✓  گیاهان را با توجه به میزان مورد نیازشان آبیاری نمایید، به عنوان مثال به کاکتوس ها در هفته ۱ بار یا کمتر و به گیاهانی همچون آگلونما که به آب بیشتری نیاز دارد هر دو الی سه روز یک بار آب بدهید. به ویژه در فصول گرم سال که به دلیل گرمای هوا آب آن ها سریعا تبخیر شده و خاک زودتر دچار خشکی می شود، اما در فصول سرد سال باید کاملا برعکس عمل نموده و دفعات آبیاری را کاهش دهید چرا که به دلیل سرد بودن هوا گیاه آب را دیرتر جذب کرده و خاک آن هم دیر به دیر خشک می شود.

✓  برای پیشگیری از آسیب دیدن گیاهان از آب خیلی سرد، خیلی گرم و کلردار برای آبیاری استفاده نکنید، زیرا اینکار موجب وارد شدن شوک به گیاهان می شود؛ به همین دلیل سعی کنید آبی را مورد استفاده قرار دهید که حداقل به مدت ۱ ساعت در دمای محیط قرار گرفته باشد تا هم کلرش از بین رفته و هم اینکه با محیط هم دما شده باشد.

✓  برگ های گیاهان آپارتمانی را هم با استفاده از اسفنج یا اسپری آبیاری کنید تا رطوبت مورد نیازشان را دریافت کنند و سلامت و شادابیشان حفظ شود.

✓  پس از اینکه سطح خاک به میزان ۲ الی ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری مجدد گیاهان نمایید.

✓  برای جلوگیری از فراموش کردن تایم آبیاری گیاهان می توانید از تایمرهای آبیاری خودکار یا بخش گلخانه من در وب سایت گلاتور استفاده کنید.

✓  گل و گیاهان آپارتمانی را در گلدان های پلاستیکی یا لعابی قرار دهید، چرا که این گلدان ها به دلیل ضد آب بودن آب را برای مدت بیشتری در خاک نگه می دارند و بر خلاف گلدان های سفالی آب را به خود جذب نمی کنند و موجب خشک شدن سریع خاک نمی شوند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید