• انتشار : 1401/12/03
  • نویسنده : گلاتور
  • 687

یکی از معضلات بزرگی که پرورش دهندگان گل و گیاهان همواره با آن مواجه هستند، درگیری گیاهان با بیماری و آفت است. از آنجایی که آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی چنانچه دیر کنترل شوند امکان آسیب جبران ناپذیر را به دنبال دارد، باید همیشه گیاهان زینتی را از مواردی که ممکن است این معضلات را به دنبال داشته باشد مصون داشت. با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر علل بروز آفت و بیماری بپردازیم.


بررسی وجود آفات و بیماری در گیاهان

اولین روش پیشگیری به نظر می‌ رسد این است زمانی که شما اقدام به خرید یک گل و گیاه زینتی جدید می نماید و آن را به درون منزل می آورید امکان دارد که همواره با خود آفت و بیماری را به دنیا به همراه داشته باشد، لذا قبل از ورود آن به منزل و جا دادن در فضای مربوطه به گیاهان آن را به طور کامل بررسی نمایید و اگر دارای یکی از نشانه های مربوط به بیماری گیاهان و آفت است سریعاً اقدام به برطرف کردن آن و یا کنترل آن نمایید تا مانع از گسترش و انتقال به سایر گیاهان شوید.

به طور معمول برگ هایی که جوان تر هستند و رنگ آنها روشن تر می باشد، علائم را واضح تر نشان می دهند بنابراین برای بررسی سلامتی گیاهان آپارتمانی می توانید از برگ های جوان شروع کنید. لازم به ذکر است که حشرات و آفات معمولاً در پشت برگ و حتی نزدیک به ساقه تجمع می کنند لذا این نواحی را به‌ خوبی بررسی نمایید. در بعضی از موارد ممکن است که در ظاهر گیاه نتوان عامل را یافت اما گیاه رشد خوبی ندارد، به همین دلیل باید ریشه را به طور کامل بررسی نمایید و در صورت کم پشت بودن ریشه و یا پوسیدگی اقدام به درمان آن کنید.


دلیل ایجاد آفات و بیماری در گیاهان زینتی


بررسی دلایل ایجاد آفات و بیماری در گیاهان زینتی

1)     یکی از مهم ترین مواردی که همواره جهت سلامت و رشد گیاهان زینتی بسیار موثر است و به عنوان اصلی ترین دلیل شناخته می‌ شود نور می باشد. چنانچه نور دریافتی گیاهان با مشکل مواجه شود به صورت بیماری نمود می کند؛ باید گفت که گیاهان آپارتمانی و گل های زینتی جهت رشد کافی خود به نور غیر مستقیم و با وجود فیلتر نیاز دارند و نور مستقیم که از پشت پنجره به صورت عدسی عمل می نماید سبب از بین رفتن سلامت گیاه می شود. همواره سعی نمایید گیاهان را در نقاطی از محل نگهداری قرار دهید که به خوبی بتواند نور مورد نیاز خود را دریافت نماید و گیاهانی که به نور غیرمستقیم نیاز دارند بهتر است که در مناطق جنوبی و گیاهان نور پسند نیز در مناطق شمالی محل مورد نظر قرار گیرند. از طرفی باید گفت که اگر گیاهان زینتی غبارپاشی شده باشند و نباید در برابر نور مستقیم قرار گیرند، زیرا ممکن است برگ های آن بسوزد.


2)     آفات و حشرات در بین گیاهان آپارتمانی به سرعت سرایت می کنند، در نتیجه در صورت وجود علائم و یا مشاهده حشرات هر چه سریعتر نسبت به از بین بردن آنها اقدام نمایید و قبل از آن که به سایر گیاهان انتقال پیدا کند آن را از سایرین جدا کنید.


3)     آبیاری را همواره با توجه به نیاز گیاهان انجام دهید و از ایجاد شرایط غرقابی برای گیاهانی که نسبت به خشکی مقاوم هستند یا به آب زیاد حساس می باشند جلوگیری کنید. آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن ریشه و شرایط قارچی شدن آن می گردد که اگر ریشه از بین برود سلامت گیاه به خطر می افتد. بنابراین در نظر داشته باشید که از روش درست آبیاری و غبار پاشی گیاهان با توجه به شرایط نگهداری هر گیاه و نوع آن استفاده کنید.


4)     کمپوست و یا کودهایی که برای تقویت گیاهان زینتی استفاده می شوند اگر سالم نباشند و یا از جای مطمئن خریداری نشوند احتمال دارد که آلوده بوده و در صورت استفاده برای گیاه، سلامت آن را به خطر می اندازد و یا ممکن است سبب انتشار بیماری و آفت گردد.


5)     همیشه توجه نمایید که کوددهی و تغذیه گیاهان آپارتمانی بر اساس نیاز آن ها صورت گیرد. در صورتی که بیش از اندازه کود و یا مواد مغذی به گیاه برسد، علائم بیماری در آن ظاهر می شود و اگر خاک فقیر باشد همان تأثیر را بر روی گیاهان دارد. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی راجع به علائم کمبود و یا زیاد بودن مواد مغذی به شما کمک می‌ کند که همواره گیاهی سالم داشته باشید.


6)     افرادی که علاقه به نگهداری از گیاهان زینتی دارند بهتر است توجه نمایند شناخت انواع آفت ها و بیماری و یا علائم مربوط به کمبود مواد مغذی در گیاهان کمک می کند که اگر دچار بیماری و آفت شدند سریع‌ تر آن را شناسایی و نسبت به سلامت آن اقدام نمایند. عدم اطلاعات کافی راجع به موارد ذکر شده همواره شما را سردرگم کرده و در نهایت ممکن است که آسیب جدی برای گیاه و مرگ آن را به دنبال داشته باشد.


 آفات و بیماری در گیاهان زینتی


7)     انتخاب کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی تاثیر مستقیمی در سلامتی آنها دارد، استفاده از کودهای حیوانی تازه ممکن است که بستر مناسبی برای حشرات فراهم کند، بنابراین بهتر است که از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید. همچنین در صورت مشاهده حشرات در سطح خاک راه های از بین بردن آن ها و کنترل حشرات را امتحان نمایید؛ مهمترین نکته در این مواقع این است که گیاه آفت زده را از سایر گیاهان جدا نمایید تا به سایر آن ها انتقال پیدا نکند.


8)     راه های مبارزه با آفات گیاهان آپارتمانی بسیار متنوع و گسترده می باشد که با روش های شیمیایی و غیرشیمیایی مانند استفاده از سموم می توان آنها را از بین برد، اما همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و قبل از اینکه گیاه به آفت و بیماری دچار شود بهتر است که همیشه آن را بررسی نمایید و مانع از انتشار آن گردید.


مواد مغذی و تاثیر آنها در بیماری گیاهان

یکی از مهمترین مسائلی که ممکن است برخی از پرورش دهندگان گیاهان زینتی به آن بی توجه باشند مواد مغذی خاک می باشد، اگر خاک فقیر باشد همواره گیاهان با علائم مختلف بیماری همراه خواهند بود. عناصر ضروری که برای رشد گیاهان همواره بسیار مهم هستند، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم بوده که در زمان های مختلف و با توجه به نیاز گیاه می توانید کودهای حاوی این عناصر را برای آنها استفاده نمایید.

همچنین باید گیاهان زینتی را همواره در جای مناسب خود نگهداری کنید، برای انتخاب و خرید نباید فقط دکوراسیون گل و گیاهان آپارتمانی را در نظر بگیرید، بلکه شرایط نگهداری از آنها باید اولویت شما باشد. اگر گیاهتان نور پسند بوده و در مقابل نور مستقیم مقاوم می باشد، در فصل رشد می‌ توان آنها را در بیرون از منزل قرار دهید. اما گیاهان زینتی حساس به نور همواره باید در درون منزل و در جایی که نور مستقیم به آنها آسیب نرساند، قرار گیرند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید