• انتشار : 1403/05/08
  • نویسنده : گلاتور
  • 99

سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی ممکن است که یکی از علائمی باشد که با آن برخورد کرده باشید و علت آن را ندانید، متاسفانه این مشکل علاوه بر اینکه نشان دهنده بروز یک نوع بیماری و یا اختلال در گیاه است می تواند ظاهر گیاهان زینتی را ناخوشایند کرده و آنها را بد فرم کند. لذا بهتر است که عوامل مربوط به سوختگی نوک برگ را کاملاً بشناسید تا بتوانید به موقع واکنش نشان داده و آنها را درمان کنید. عوامل متعددی در بروز سوختگی برگ گیاهان آپارتمانی دخیل هستند که شما باید بتوانید با توجه به علائمی که بروز می‌ دهد سریع‌ تر گیاه خود را نجات دهید.

گیاهان زینتی مانند: پتوس، گندمی، حسن یوسف، اسپاتی فیلوم و غیره معمولاً سوختگی نوک برگ در آنها به وضوح دیده می‌ شود. توجه داشته باشید که روش نگهداری از گیاهان آپارتمانی و ایجاد شرایط مطلوب برای رشد کافی آنها بسیار مهم است و چنانچه یکی از عوامل مربوطه به خوبی رعایت نشود، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. از طرفی نوع گیاه هم بسیار مهم است، بعضی از گیاهان حساس بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا از بروز مشکل سوختگی برگ ها پیشگیری شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر عوامل مربوط به سوختگی نوک برگ گیاهان زینتی بپردازیم.


عوامل موثر بر سوختگی نوک برگ گیاهان زینتی

1-  آبیاری نامنظم عامل اصلی سوختگی نوک برگ ها

متاسفانه اگر به صورت نامنظم و یا بیش از حد و کمتر از حد معقول گیاه خود را آبیاری کنید، تاثیر بسیار منفی روی گیاه خواهد داشت. به عنوان مثال در نظر بگیرید که گیاه شما نسبت به آب زیاد حساس است و در عوض شما بدون اطلاع نسبت به آن هر روز گیاه را آبیاری می‌ کنید، در این صورت باید انتظار داشته باشید که شرایط غرقابی برای گیاه ایجاد شود که پوسیدگی ریشه را به دنبال دارد و از طرفی اثر مستقیم روی برگ می گذارد و نتیجه آن سوختگی برگ‌ هاست. درمورد گیاهانی که به آب زیاد نیاز دارند، اگر شما آبیاری را به تعویق بیندازید، گیاه دچار پژمردگی می‌ شود که اثر منفی روی آن خواهد گذاشت مثلا آبیاری گیاهان استوایی را باید به طور حساس تری انجام داد زیرا رطوبت پسند هستند. به طور کلی توصیه می‌ شود که نسبت به شرایط آبیاری گیاهان آپارتمانی اطلاعات کافی را کسب نمایید و توجه کنید که فواصل بین آبیاری حتماً خاک گلدان خشک باشد. آب آلوده نیز می‌ تواند یکی از علل بروز سوختگی برگ های گیاهان باشد پس توصیه می‌ شود از آب جوشیده سرد استفاده کنید که برای گیاه حساسیت به دنبال نداشته باشد.


سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی


2-  آفات و بیماری ها و تاثیر آن بر سوختگی برگ گیاهان

بیماری ها و انواع آفت‌ ها به راحتی می‌ توانند گیاه را تحت تاثیر قرار دهند و به آنها حمله کنند، به عنوان مثال قارچ‌ ها ریشه گیاه را تحت تاثیر قرار می‌ دهند و در ظاهر گیاه، برگ‌ ها را دچار سوختگی می‌ کنند.


3-  نور شدید آفتاب و تاثر آن بر سوختگی نوک برگ

زمانی که گیاهان آپارتمانی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌ دهید انتظار این را داشته باشید که برگ‌ ها دچار سوختگی گردند، زیرا تنش گرمایی به آنها وارد می‌ شود. از طرفی تابش شدید آفتاب در تابستان برای گیاهانی که نسبت به نور مستقیم حساس هستند، بسیار مضر می‌ باشد پس سعی کنید که گیاهانی که نسبت به نور مستقیم آفتاب حساس هستند را در جایی قرار دهید که نور را به صورت غیر مستقیم دریافت کنند.


4-  کود دهی بیش از حد گیاهان

همیشه برای کود دهی گیاهان زینتی برنامه کاملاً مناسب و با توجه به نیاز گیاه را بچینید، زیرا استفاده بیش از اندازه از کود ممکن است گیاه را دچار شوک کرده و از طرفی مانع دسترسی خوب به مواد غذایی و آب شود. چنانچه کناره های برگ‌ های گیاهان شروع به زرد شدن کنند، نشان دهنده کود بیش از حد است. توجه کنید که کوددهی در زمان فصل رشد گیاه باید اتفاق بیفتد و در فصل زمستان باید میزان آن را کمتر کرد و برای برخی گیاهان به کلی قطع شود.


5-  تاثیر کمبود رطوبت محیط بر سوختگی نوک برگ ها

به طور معمول گیاهان استوایی و آنهایی که بومی مناطق گرم هستند، نیاز رطوبتی بالایی دارند و شما باید رطوبت محیط را برای آنها در حد تعادل نگه دارید. کمبود رطوبت و خشکی هوا می‌ تواند باعث زرد شدن برگ‌ ها و یا بروز علائم سوختگی در آنها گردد. یکی از روش های افزایش رطوبت محیط برای این دسته از گیاهان ساخت جزیره و یا قرار دادن مقداری آب درون کاسه در اطراف آنها است، غبار پاشی روی گیاهان رطوبت دوست نیز به تامین رطوبت مورد نیازشان کمک می‌ کند.


6-  سرمای زیاد، عامل دیگر سوختگی برگ گیاهان

تنش‌ های دمایی مانند سرما نیز در سوختگی برگ گیاهان آپارتمانی دخالت دارند، لذا همیشه دمای محیط را در حد مطلوب و قابل قبول برای گیاه خود نگه دارید.


دلیل سوختگی برگ های پتوس

گیاه پتوس باید در محیطی با رطوبت بالا قرار بگیرد، لذا اگر محیط خشک باشد برگ‌ ها دچار سوختگی می‌ گردند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید گلدان را چند وقت یکبار درون یک کاسه آب دارای سنگریزه قرار دهید تا رطوبت را از طریق ریشه جذب کند؛ دقت کنید که زیر گلدان با آب تماس مستقیم نداشته باشد.


سوختگی برگ گیاه پتوس


سوختگی نوک برگ حسن یوسف

اگر این گیاه زیبا را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید، شاهد سوختگی نوک برگ های آن خواهید بود، همچنین عدم کوددهی به صورت منظم نیز سبب بروز این مشکل می گردد و باید از ایجاد شرایط غرقابی برای ریشه ممانعت کنید.


سوختگی برگ های گیاه برگ انجیری

چنانچه گیاه برگ انجیری را در نور مستقیم آفتاب قرار دهید و خشکی محیط نیز بالا باشد، احتمال سوختگی برگ را به دنبال دارد. اگر رطوبت محیط نیز کم شده و آبیاری به صورت منظم صورت نگیرد، تنش گیاه برگ انجیری بالا رفته و این برگ سوختگی تشدید می شود و ممکن است که به کل گیاه سرایت کند.


سوختگی برگ گیاه فیلودندرون

چند دلیل بسیار مهم در سوختگی برگ‌ های این گیاه زیبا دخیل هستند مانند قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب و همچنین آبیاری به صورت نامنظم و ایجاد شرایط غرقابی که ریشه گیاه را خفه می‌ کند و سبب بروز سوختگی برگ می‌ شود همچنین برنامه کودی نامنظمی از علل بروز این عارضه است.


علت سوختگی برگ های اسپاتی فیلوم

اصلی‌ ترین عامل دلیل بروز این مشکل در گیاه اسپاتی فیلوم کمبود رطوبت محیط است زیرا این گیاه نسبت به رطوبت حساس بوده و گیاهی رطوبت دوست است. برای آبیاری این گیاه باید از آب فاقد املاح سنگین استفاده کنید.


سوختگی نوک برگ دیفن باخیا

اگر آبیاری این گیاه کم باشد و یا خاک آن سبک باشد، برگ سوختگی اتفاق می افتد. از طرفی درصورت مشاهده سوختگی نوک برگ ها، باید گیاه دیفن باخیا را کاملا بررسی کنید که دچار آفت نشده باشد.


سوختگی برگ سانسوریا

تحت هیچ عنوان این گیاه را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و از آبیاری نامنظم آن نیز بپرهیزید که شاهد سوختگی نوک برگ سانسوریا نباشید.


نکات برای جلوگیری از سوختگی برگ گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری گیاهان خود از آب‌ هایی استفاده کنید که فاقد کلر و عناصر سنگین بوده و همچنین جوشیده شده باشد. نسبت به اینکه گیاه شما رطوبت دوست است و یا اینکه بالعکس اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید نیاز رطوبتی گیاه خود را به درستی برطرف کنید. از کود دهی نامنظم و غیر اصولی گیاهان زینتی پرهیز کنید که این خود یکی از عوامل بروز سوختگی نوک برگ آنها می‌ باشد. اگر سوختگی برگ گیاهان بر اثر عوامل قارچی و یا باکتریایی باشد آن گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا نموده و برگ آلوده را از بین ببرید و حتما اقدام به درمان بیماری گیاهتان کنید. در نهایت می‌ توان گفت که خشکی بالای محیط و نور مستقیم و شدید آفتاب نیز عوامل موثر بر سوختگی برگ‌ های گیاهان می‌ باشند که باید به آنها توجه کنید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید