• انتشار : 1402/06/19
  • نویسنده : گُلاتور
  • 869

افرادی که گل و گیاه پرورش می دهند و یا حتی در منزل خود یک یا چند گلدان گل دارند باید بدانند که یکی از اصول نگهداری از گل و گیاهان زینتی کود دهی منظم آنها می باشد، از این رو باید در انتخاب کود مناسب دقت کافی داشته باشند. انتخاب کودی که مناسب گیاه نباشد می تواند به مرگ آن منجر شود لذا در نظر داشته باشید که کود انتخابی برای گیاهان مختلف، متفاوت است.


خصوصیات کود مطلوب گیاهان آپارتمانی

کودهای شیمیایی به دلیل داشتن مواد مغذی مفید جهت رشد و گلدهی مناسب و سایر عوامل از همه انواع کود بیشتر مصرف می شوند. کودی از همه بهتر است که سرشار از اسیدهای آمینه باشد، یکی از خواص ویژگی های مهم اسیدهای آمینه این است که باعث می شود گیاه در برابر آفات و بیماری ها مقاوم گردد. کودهای مورد استفاده برای گل و گیاهان آپارتمانی باید ریز مغذی هایی را داشته باشند مانند: آهن، روی، مس، منگنز، برم و مولیبدن ؛ زیرا این مواد مغذی تاثیر بسزایی در سلامت گل ها دارند. از سایر خواص ریز مغذی ها می توان به مواردی مانند: بهبود رشد و گلدهی گیاهان، تسریع عمل فتوسنتز و سایر موارد اشاره نمود.


کود مایع گل و گیاهان آپارتمانی

احتمالاً یکی از بهترین کودهایی که جهت رشد سریع گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد کود مایع است زیرا می تواند به اندازه کافی مواد غذایی را در زمان سریعی به گیاه برساند. روش استفاده از کود مایع NPK به این صورت است که روی شاخه و برگ گیاهان اسپری می‌ شود، باید توجه داشت که در زمانی از روز که آفتاب مستقیم نیست این عمل صورت گیرد تا برگ دچار آفتاب سوختگی نگردد.


کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی


کود کامل برای گیاهان آپارتمانی

به کود ترکیبی حاوی مواد مغذی اعم از نیتروژن، پتاسیم و فسفر کود کامل گفته می‌ شود و با توجه به نیاز هر گیاه در دزهای متفاوت و به نسبت خاص مصرف می‌ شوند. هر کدام از این مواد معدنی نام برده وظایفی را بر عهده دارند مانند: نیتروژن که سبب بهبود رنگ سبز و افزایش رشد گیاه می گردد، فسفر بیشتر بر روی رشد ریشه، گل و دانه متمرکز است و پتاسیم در رشد کلی گیاه و افزایش مقاومت آن در برابر بیماری ها تاثیر گذار است.


کود 20.5.10

بهترین کود شیمیایی که برای گل و گیاهان آپارتمانی استفاده می شود این کود بوده و برای گیاه بونسای و درختچه‌ های زینتی کاربردی می باشد.

ترکیبات این کود شامل ۲۰ درصد نیتروژن، ۱۰ درصد پتاسیم و ۵ درصد فسفر است و برای گیاهان با برگ سبز رنگ بسیار مفید بوده و همچنین در رشد مفید آنها موثر است. در گیاهان زینتی که رشد برگ آنها مورد توجه است استفاده از کود با نیتروژن بالا برای رشد مناسب بسیار کمک کننده می باشد.


کود 19.6.20

۱۹ درصد نیتروژن، ۶ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم در ترکیبات این کود موجود است و در بهبود بخشیدن کارکرد رشد شاخه ها و برگ همچنین تحریک آنها مفید بوده و مصرف آن برای گیاهان آپارتمانی گلدار کاربردی تر است. علاوه بر اینکه در رشد برگ ها تاثیرگذار می باشد به تقویت ریشه نیز کمک می کند استفاده از آن برای گل هایی نظیر شمعدانی، قاشقی و سایر گیاهان گلدار مفید است.


کود 3.11.38

ترکیبات این کود کامل شامل ۳ درصد نیتروژن، ۳۸ درصد پتاسیم و ۱۱ درصد فسفر است، مصرف آن بیشتر برای کاکتوس ها توصیه می گردد. از آنجایی که مصرف نیتروژن برای کاکتوس ها مناسب نیست به همین دلیل درصد نیتروژن در ترکیبات این کود کم بوده اما پتاسیم آن بالا است لذا در ایجاد شرایط مطلوب کاکتوس نقش مفیدی دارد.


علاوه بر سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، درشت مغذی های دیگری مانند کلسیم، گوگرد و منیزم نیز برای رشد سالم گیاهان ضروری هستند، اما در مقادیر کمتر. دلیل نیاز گیاهان به این درشت مغذی ها عبارتند از:

•         نقش عنصر کلسیم: از نقش های اساسی کلسیم در گیاهان آپارتمانی می توان به مواردی مانند رشد سلولی و ساخت دیواره آن، انتقال مواد معدنی و نگهداری از آن ها اشاره نمود.

•         نقش عنصر منیزیم: عنصر منیزیم در انجام صحیح فتوسنتز موثر است همچنین می‌ توان گفت که در تشکیل هسته اصلی کلروفیل ها نقش دارد و حضور آن جهت فعال سازی آنزیم های گیاهان ضروری است.

•         نقش عنصر گوگرد: عنصر گوگرد که به عنوان جزء جدایی ناپذیر تولید کلروفیل گیاه معروف است جهت ساخت بافت و همچنین سنتز پروتئین نقش دارد از طرفی گوگل می تواند گیاه را در جهت استفاده موثر از عنصر نیتروژن حمایت کند.


انتخاب کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی


انتخاب کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی

کود شیمیایی: این نوع کود که در آزمایشگاه ساخته می‌ شود استفاده و بهره وری بسیار راحتی دارد. یکی از دلایلی که استفاده از کودهای شیمیایی را مفید تر از سایر انواع کود می کند این است که درصد عناصر مورد نیاز گیاه در کود شیمیایی از پیش تعیین شده است و می توان  بر اساس نیاز گیاه، کود مخصوص آن را انتخاب کرد. از دیگر مزایای کود شیمیایی می توان به سرعت جذب بالا اشاره کرد. از دیگر نکات قابل توجه در مصرف کود شیمیایی این است که باید به اندازه مصرف شود و استفاده بیش از حد از آنها می تواند عواقب جبران ناپذیری برای گیاهان به دنبال داشته باشد و علائمی مانند زردی برگ ها، قهوه ای شدن یا سوختگی را به دنبال دارد.

کود آلی: کود های آلی که تولید آنها به واسطه گیاهان و حیوانات انجام می گیرد (مانند کمپوست) برای گیاه به راحتی قابل جذب است. از آنجایی که تعداد عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کود آلی مشخص نیست و همچنین ممکن است که درصد کمی از این عناصر در آن وجود داشته باشد لذا ممکن است که نیاز گیاه را به خوبی برطرف نکند احتمال اینکه گیاه آسیب ببیند وجود دارد.


نکاتی در انتخاب کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی

•         قبل از استفاده از کود می‌ توانید خاک گلدان خود را تست نمایید، در صورت وجود کمبود هر عنصر در خاک توصیه می شود از کودهای مناسب نیاز گیاه استفاده کنید. جهت تست خاک، استفاده از کیت هایی که مختص این کار هستند راحت تر است که از فروشگاه های لوازم کشاورزی قابل تهیه می باشد.

•         جهت تقویت ریشه گیاهان بهتر است کود کامل NPK با ترکیب 52 درصد فسفر، 10 درصد نیتروژن و 10 درصد فسفر استفاده کنید که جهت تقویت ریشه و ریشه زایی موثر بکار گرفته می شود.

•         از دیگر راه هایی که تقویت کننده گیاه شما محسوب می‌ شود، استفاده از آبی که درون آن تخم مرغ آب پز کرده اید یا قرص آسپرین و همچنین قرص آهن نیز کمک کننده است.

•         کودهای ارگانیک در خاک به مواد قابل جذب تجزیه می شوند لذا دیرتر جذب گیاه می گردند اما به خاک آسیب نمی زنند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید