• انتشار : 1403/05/14
  • نویسنده : گلاتور
  • 81

پرورش گل و گیاهان و نگهداری از آنها در محل کار و محیط خانه علاوه بر تمامی جذابیت و زیبایی هایی که به دنبال دارد ممکن است شما را با مشکلات زیادی روبرو کند. چنانچه نسبت به مشکلات گیاهان آپارتمانی آگاهی نداشته باشید و یا اینکه سردرگم باشید دردسرساز خواهد شد و اینکه ممکن است در نتیجه آن گیاه دچار آسیب های جدی شود. پس توصیه می شود، چنانچه از گیاهان آپارتمانی استفاده می کنید حتماً نسبت به مشکلاتی که ممکن است آنها را تهدید کند آگاهی کامل پیدا کنید، چرا که عدم رسیدگی به موقع به این مشکلات ممکن است که گیاه را از بین ببرد و به آن ها آسیب جدی وارد کند.

به عنوان مثال اگر شما از کودهای حیوانی برای تقویت گیاهان آپارتمانی استفاده کنید ممکن است که پس از گذشت مدت زمانی متوجه وجود آفت هایی روی سطح خاک گردید و مگس های سیاه ریزی در نتیجه استفاده از کود حیوانی روی سطح خاک جمع می شوند. پس توجه داشته باشید که استفاده از کود حیوانی باید کاملاً اصولی و به اندازه باشد. از کودهای حیوانی پوسیده شده و به اندازه کافی استفاده کنید و چنانچه مقدار مصرف آنها زیاد باشد امکان سوختگی گیاه در اثر کود زیاد وجود دارد.


مشکلات گیاهان آپارتمانی

مورد گفته شده تنها یکی از موارد مربوط به مشکلات گل و گیاهان آپارتمانی است و لازم است شما با دانش کافی و شناخت انواع علائم مربوط به آنها از بروز خطرات جبران ناپذیر پیشگیری کنید. در بعضی از موارد ممکن است که هزینه های گزافی صرف خرید یک گیاه آپارتمانی با ارزش کنید، اما آن گیاه دچار آفت و بیماری گردد یا خاک و تهویه نامناسب اثرات نامطلوب را در پی داشته باشد. اگر رطوبت و آبیاری نامنظم باشد، ریشه آسیب می بیند. به طور کلی ممکن است گیاه از بین برود و خسارت جبران ناپذیر در پی داشته باشد؛ لذا شما با شناخت عوامل مربوط به مشکلات گیاهان و همچنین نیازهای مربوطه می توانید از بروز خسارت های احتمالی پیشگیری کنید.


✓   زردی برگ ها و ریزش آن ها، رایج ترین مشکل گیاهان آپارتمانی

از مشکلات عدیده ای که اکثر گیاهان با آن مواجه می شوند زرد شدن برگ ها است. باید توجه داشته باشید اگر گیاه شما به صورت یکباره برگ های آن زرد شد و دچار ریزش گردید ممکن است که با یک مشکل اساسی مواجه شده باشد. به عنوان مثال اگر نور را به اندازه به اندازه کافی دریافت نکند، کم کم برگ ها دچار زردی و ریزش می شوند زیرا گیاهان برای فتوسنتز کافی خود نیازمند نور مناسب هستند. همچنین ممکن است که بعد از استفاده از سم و قارچ کش ها به صورت غیر اصولی و متناوب، گیاه شما دچار زردی و ریزش برگ شود، باید گفت یکی از علائم مربوط به شوک گیاهان است. رطوبت بالا که در اثر آبیاری زیاد ممکن است رخ دهد پوسیدگی ریشه را به دنبال دارد، گیاه دچار بی حالی و زرد شدن برگ می گردد. از طرفی کمبود بعضی از عناصر مورد نیاز گیاهان خود را در برگ ها نشان می دهند. بهترین زمان آبیاری برای گیاهان باید مواقعی باشد که خاک کاملاً خشک شده و گیاه رطوبت مورد نیاز خود را از دست داده باشد. هنگام خریداری گل و گیاه نسبت به شرایط نگهداری آنها از کارشناسان فروش اطلاعات کافی را کسب کنید تا با مشکلات گیاهان آپارتمانی مواجه نشوید.


مشکلات گیاهان آپارتمانی


✓   شوکه شدن گیاهان آپارتمانی

ممکن است که برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از جابجایی گیاهان و یا تغییرات دمایی دچار پژمردگی شده باشد، هنگامی که گیاه شما در مواجه با شوک دمایی یعنی تغییرات دمایی محیط همچنین استرس های مربوطه که به گیاه وارد می شود می تواند اثر مستقیم روی آنها بگذارد و آنها را بی حال کند لذا توجه داشته باشید که از موارد گفته شده تا حد امکان پیشگیری کنید. اگر گلدان گیاه خود را عوض می کنید تا چند روز مراقبت های مربوطه را بیشتر کنید چنانچه گیاه شما از ارزش بالایی برخوردار است و در مواردی که بسیار برای شما اهمیت دارد می توانید از کودهایی استفاده کنید که شوکه شدن گیاهان و آسیب ها را کمتر می کنند.


✓   سخت ترین مشکل گیاهان آپارتمانی، عوامل بیماری زا

عوامل بیماری زا به طور کلی به دو دسته عوامل غیر محیطی و عوامل محیطی تقسیم بندی می شوند مثلاً زمانی که شرایط محیطی برای گیاه شما نامساعد باشد دچار بیماری می گردد، فرض کنید که رطوبت محیط را بالا برده اید و آبیاری زیاد است که در نتیجه آن ریشه ها دچار پوسیدگی می شوند و ممکن است که گیاه دچار بیماری های قارچی شود. از طرفی در مقابل آن بیماری های غیر محیطی مانند: ویروسها، باکتری ها، انگل و کپک همه اینها نیز می توانند گیاه شما را با مشکل روبرو کنند، مثلاً بیماری های قارچی که اگر گیاه به آن دچار شود علائم را به خوبی نشان داده و چنانچه آن را از سایر گیاهان دور نکنید ممکن است که بقیه گیاهان آپارتمانی را دچار بیماری کند. بنابراین بهتر است که هنگام بروز مشکلات و بیماری ها در مرحله اول گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید و همچنین علائم مربوط به حمله ویروس ها، قارچ ها و سایر بیماری ها را به خوبی بشناسید. به عنوان مثال بروز لکه روی برگ نشان دهنده بیماری گیاه است که بتوانید از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنید به طور کلی پیشنهاد می شود که برگ های آلوده را کاملاً جدا کرده و بسوزانید و یا اینکه دفن کنید زیرا می تواند به خوبی در محیط پخش شود و سایر گیاهان را آلوده کند.


✓   حشره های روی خاک گلدان گیاهان آپارتمانی

بعد از خرید گیاه آپارتمانی و انتقال آن به محیط کار و یا منزل حتماً به خوبی آن را بررسی کنید که فاقد هرگونه موجود زنده روی سطح خاک باشد به دلیل اینکه وجود پشه های سیاه روی خاک گلدان به طور عمده در بعضی از گیاهان دیده می شود که می تواند آسیب هایی را برای گیاه شما به دنبال داشته باشد و حتی آن را آلوده کند. این پشه های سیاه به خوبی می توانند درون خاک  تکثیر شوند که هر روزه به تعداد آنها اضافه می شود پس در وحله اول چنانچه هرگونه موجود زنده و پشه سیاه را روی خاک مشاهده کردید خاک را عوض نموده و از آفت کش ها استفاده کنید که آنها را از بین ببرد اما استفاده زیاد از آفتکش ها نیز می تواند به گیاه شما شوک وارد نماید و باید به صورت کاملاً اصولی از آنها استفاده کنید.


✓   سوختگی برگ گیاهان و کم رنگ شدن آن ها

عوامل زیادی با سوختگی برگ ارتباط مستقیم دارد به عنوان مثال اگر شما گیاه را در نور شدید قرار دهید برگ های آن حالت سوختگی به خود می گیرند اما توجه داشته باشید که سوختگی برگ گیاهان تنها به نور ختم نمی شود بلکه کوددهی زیاد که در نتیجه تجمع نمک درون خاک رخ می دهد سوختگی را به دنبال دارد از طرفی زمانی که برگ شما کمرنگ می شود باید دنبال علائم کمبود به عناصر مورد نیاز بگردید که آن هم می تواند تاثیر مستقیم روی کمرنگ شدن برگ ها داشته باشد.


مشکلات گیاهان زینتی


✓   آبیاری و رطوبت نامناسب گیاهان آپارتمانی

تشخیص اینکه چه زمان گیاه خود را آبیاری کنید بسیار مهم است؛ آبیاری غیر اصولی یکی از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی می باشد که تاثیر بسیار مستقیم بر روی گیاهان دارد. هنگام خرید گیاهان آپارتمانی دقت کنید که آب اضافه گلدان از زیر آن خارج شود و حالت غرقابی برای گیاه به وجود نیاید زیرا در حالت غرقابی گیاه دچار پوسیدگی ریشه می شود و از بین می رود. زمان تشخیص آبیاری گیاهان را می توانید بر اساس نیاز گیاه خود بسنجید، اما به طور کلی توصیه می شود که فواصل بین دو آبیاری خاک کاملاً خشک شده باشد و از آبیاری بیش از حد بپرهیزید.

در بعضی از گیاهان رطوبت مهم یک عامل بسیار اصلی برای آنها محسوب می شود و چنانچه محیط خشک باشد دچار ریزش برگ می شوند. از طرفی می توانید با راه های افزایش رطوبت محیط، مثلاً ایجاد جزیره برای گیاه و یا حتی قرار دادن یک کاسه آب در نزدیکی آن رطوبت محیط را بالا ببرید توجه داشته باشید تمامی موارد گفته شده باید با توجه به نیاز خود گیاه باشد.


✓   عدم فضای کافی برای قرارگیری گیاهان زینتی

شاید شما نیز از آن دست افراد باشید که به نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیار علاقمند هستید، اما به دلیل نداشتن فضای مناسب نمی توانید از گیاه مورد علاقه خود مراقبت کنید، توصیه می شود که برای جلوگیری از این مشکل گیاهان آپارتمانی، آنها را با توجه به چیدمان منزل و فضای موجود انتخاب کنید. به عنوان مثال گیاهان آویز را مانند پتوس می توانید به خوبی در یک گوشه از منزل خود آویزان کرده و از زیبایی آن لذت ببرید به دلیل که گیاهی کم توقع بوده و دارای زیبایی چشمگیری می باشد همچنین برای فضا های بسیار کوچک نگهداری از کاکتوس ها که فضای زیادی را اشغال نمی کنند توصیه می شود.


نکات پایانی

به طور کلی گیاهان به صورت یکباره از بین نمی روند هنگام بروز کوچک ترین علائم باید به بررسی گیاه و عوامل ایجاد کننده آن پرداخت. به عنوان مثال اگر شاهد ریزش برگ گیاهان خود هستید، باید اول تمامی عوامل مربوط به ریزش برگ را اعم از کمبود مواد مغذی، رطوبت، آبیاری بیش از حد، عدم زهکشی گلدان و یا آفات و حشرات را به طور کلی بررسی کنید و اجازه ندهید که این علائم بیشتر شوند.

از دیگر نکات مربوط به نگهداری گیاهان گلدان های مناسب است، گیاهان کوچک را در گلدان های بسیار بزرگ قرار ندهید زیرا گیاه تمام انرژی خود را صرف ریشه دهی می کند و رشد رویشی آن کمتر می شود.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید