• انتشار : 1402/02/12
  • نویسنده : گلاتور
  • 740

شاید شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که به نگهداری کاکتوس ها علاقه مند هستید و یا در محل کار خود جهت زیبایی در محیط از آن استفاده می کنید. معمولاً افراد کاکتوس ها را به عنوان گیاهانی با مقاومت بالا می شناسند اما باید توجه داشته باشید که این گیاهان زیبا و مقاوم اگر به درستی نگهداری نشوند و یا آبیاری آنها به خوبی صورت نگیرد، امکان دارد که از بین بروند. این گل های به اصطلاح تیغ دار و کوچک گزینه مناسبی برای مکان هاییست که نور را به خوبی دریافت نمی کنند و هعمچنین برای افرادی که مدام در مسافرت هستند، مناسب می‌ باشد به این دلیل که با مقاومت بالای خود به کم آبی به خوبی می‌ توانند هم در زیباسازی محیط موثر باشد و تا حدودی به تصفیه هوا کمک کنند. برای نگهداری بهتر کاکتوس ها بهتر است که هنگام خرید آنها از مشاوران فروشی که کاکتوس را از آن خریداری می‌ کنید در خصوص نگهداری آنها نیز سوال نمایید.


ارتباط نوع کاکتوس با آبیاری

اگر گیاه کاکتوسی که خریده اید دارای برگ بیشتری باشد نیاز آبی آن نیز بالاتر است، اما چنانچه به جای برگ ساقه بیشتری داشته باشد میزان آبی که از دست می‌ دهد کمتر است. دیگر عاملی که تعیین کننده میزان آب دریافتی کاکتوس می باشد تیغ است، به عبارتی می توان گفت که اگر کاکتوس تیغ بیشتری داشته باشد مقاومت آن در برابر خشکی نیز بیشتر است و بالعکس، چنانچه حجم و اندازه گیاه مورد نظر بزرگ باشد نشان دهنده این است که نیاز آبی آنها کمتر بوده و مقاومت بالاتری دارد و اگر کاکتوس شما کوچکتر باشد باید در آبیاری آن دقت داشته باشید زیرا مقاومت آن نسبت به کم آبی کمتر است.


آبیاری کاکتوس


عوامل تعیین کننده زمان آبیاری کاکتوس

به طور کلی کاکتوس به گونه ای است که می‌ تواند آب را در ریشه و ساقه خود ذخیره کند، اما عواملی وجود دارند که تعیین کننده زمان آبیاری این گیاه می باشند مانند: دما، فصل، رطوبت محیط، خاک، اندازه گیاه و غیره. بهترین زمان آبیاری کاکتوس ها موقعی است که خاک آن خشک شده باشد، باید توجه کنید که اگر بیش از حد به این گیاه آپارتمانی آب دهید، بعد از گذشت مدت زمانی از بین می‌ رود.

1)      اندازه گلدان: یکی از عوامل تاثیرگذار بر تبخیر آب گیاهان اندازه گلدان می باشد، بدین صورت که اگر گلدان نسبت به حجم گل کوچکتر باشد تبخیر آب به تندی صورت گرفته و بالعکس، بنابراین در انتخاب اندازه گلدان دقت کافی داشته باشید.

2)      نوع گلدان: در وهله اول باید بدانید گلدان های بدون منافذ باعث می شوند که گیاهان شما از بین بروند یا دچار پوسیدگی ریشه شوند. علاوه بر زیر گلدان، گلدان های سفالی در بدنه خود دارای منافذ هستند که از تجمع آب و تبخیر شدن آن جلوگیری می کنند. توجه کنید که در هنگام آبیاری کاکتوس ها، بهتر است آب زیادی به گیاه داده شود اما باید سطح خاک گلدان به سرعت خشک شود.

3)      نور: همانگونه که می دانید نور مستقیم تاثیر بسزایی در تبخیر آب دارد اگر گیاه خود را در پنجره جنوبی قرار دهید نسبت به پنجره شمالی نیاز آبی بیشتری دارد.

4)      خاک کاکتوس: بهترین ترکیب خاکی برای کاکتوس استفاده از پرلیت، شن درشت و خاک گلدان است، اما توجه داشته باشید که خاک باید بتواند به خوبی آب را از خود عبور دهد و تجمع نکند که کاکتوس دچار پوسیدگی ریشه نشود.

5)      رطوبت و دمای محیط: چنانچه رطوبت محیط نگهداری کاکتوس بالا باشد باعث می شود که تبخیر آب در گلدان نیز افزایش یابد، همچنین اگر محیط خشک باشد نیز سبب خشکی خاک و بالا رفتن تبخیر می گردد، به همین دلیل است که کاکتوس ها در فصل بهار و تابستان رشد بیشتری نسبت به فصل سرد دارند، زیرا فعالیت آن در گرما بیشتر است.

6)      زمان آبیاری: در فصل رشد گیاه فعالیت بیشتری دارد و در نتیجه نیاز آبی آن نیز بیشتر است، اما در فصل زمستان و پاییز نیاز کاکتوس به آبیاری کمتر می گردد چرا که دمای هوا پایین تر بوده و فعالیت کمتری نیز دارند.


علائم مربوط به آبیاری بیش از اندازه کاکتوس

یکی از علائم شایع مربوط به آبیاری بیش از اندازه قهوه‌ای و سیاه شدن ساقه و یا برگ کاکتوس می‌ باشد، همچنین ظاهر آن نرم و خمیده می گردد و یا اینکه در ظاهر دچار پوسیدگی می شود. برای جلوگیری از چنین مواردی در وهله اول گلدان شما باید زهکشی مناسبی داشته باشد که آب درون آن تجمع پیدا نکند، اگر گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود کم کم ظاهر آن از بین می‌ رود.

توجه داشته باشید اگر علائم نامبرده در ظاهر گیاه آپارتمانی به خصوص کاکتوس شما نمایان شد بلافاصله باید ریشه آن را بررسی کنید، چنانچه ریشه پوسیده و سیاه شده باشد باید ریشه های پوسیده را با قیچی کوتاه کرد. بعد از اینکه ریشه ها را با قیچی استریل شده جدا کردید حتماً برای استفاده مجدد از آن قیچی را ضدعفونی کنید تا از انتقال بیماری به سایر گیاهان ممانعت شود.


نکاتی برای آبیاری کاکتوس


روش تشخیص خشک شدن خاک کاکتوس

تشخیص خشک شدن خاک گلدان به ما کمک می کند که در زمان مناسب کاکتوسمان را آبیاری نماییم، با استفاده از روش های درست آبیاری گیاهان می‌ توانید با آبیاری به اندازه و در زمان مناسب کاکتوسی شاداب داشته باشید. بهترین زمان برای آبیاری هر گیاهی بعد از خشک شدن خاک آن می باشد، روش تشخیص خشک شدن خاک کاکتوس عبارتند از:

1)      از طریق سوراخ های زهکشی شده زیر گلدان می توانید خاک را بررسی کنید و انگشت خود را به خاک برسانید تا از میزان رطوبت آن مطلع شوید.

2)      یک عدد چوب کبریت را از ته گلدان به درون خاک فرو کنید اگر بعد از گذشت مدتی متوجه شدید که چوب کبریت نمدار است نشان دهنده مرطوب بودن خاک است.

3)      انگشت خود را تا عمق 5 سانتی متری سطح گلدان به درون خاک فرو ببرید اگر خاک به انگشت شما چسبید نشان دهنده خیس بودن آن می باشد.


نکاتی برای آبیاری درست کاکتوس

بعضی از مواقع آب لوله کشی دارای مواد شیمیایی مانند کلر، کلرامین و فلوراید است که اگر برای آبیاری کاکتوس استفاده شود، می تواند به گیاه آسیب بزند. برای پیشگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌ شود از آب جوشیده خنک شده یا آب تصفیه برای آبیاری کاکتوس و به طور کلی گیاهان زینتی استفاده نمایید.

تحت هیچ عنوان کاکتوس ها را طی یک برنامه آبی خاصی آبیاری نکنید، به این دلیل که می‌ تواند به آن آسیب برساند، بهترین روش بررسی میزان خشکی خاک می باشد. برای اینکه یک کاکتوس سالم و سرحال داشته باشید در کنار آبیاری درست سایر موارد مورد نظر را نیز مورد توجه قرار دهید مانند: خاک مناسب و نور کامل، زیرا کاکتوس نیاز دارد در روز حداقل چهار ساعت نور مستقیم دریافت کند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید