• انتشار : 1402/03/22
  • نویسنده : گلاتور
  • 3111

گیاهان نقش بسیاری در زیبایی دکوراسیون منزل یا باغچه، تصفیه هوا، ایجاد نشاط و شادابی دارند که برخی از آنها در کنار ویژگی های مثبت خود نظیر تاثیر گیاهان در تصفیه هوا ، از یک سری ویژگی های منفی نیز برخوردار می باشند. منفی ترین ویژگی برخی گل و گیاهان زینتی ایجاد حساسیت ها و میگرن می باشد از این رو باید در مورد آنان اطلاعات کامل داشت تا در صورت حساسیت زا بودنشان از نزدیکی، پرورش و نگهداریشان خودداری نمود.


آشنایی با گیاهان حساسیت زا

یکی از اصلی ترین علت حساسیت زا بودن گل ها و‌گیاهان آپارتمانی گرده افشانی است که امری لازم و ضروری برای بقای آنها می باشد، اما همین ذرات گرده افشانی سبب ایجاد آلرژی هایی از جمله خارش پوست، تحریک چشم ها ( نظیر: قرمز نمودن، ورم کردن، خارش و جاری شدن اشک از آنها )، تحریک نمودن سینوس، عطسه، آبریزش بینی، سردرد، احساس خستگی، بروز کهیر یا همان فتودرماتوز، اگزما، درماتیت پوستی، مشکلات تنفسی نظیر تنگی نفس و سرفه می شود. هر کدام از گیاهان آپارتمانی به نحوی حساسیت ایجاد می کنند که در ادامه به هر کدام اشاره خواهیم نمود:

•     بنفشه آفریقایی:

این گل زینتی دارای گل هایی به رنگ های مختلف از سفید تا بنفش تیره است که زیبایی خاصی دارند، اما به دلیل اینکه برگ های بنفشه آفریقایی، گرد و غبار را به خود جذب می کنند سبب بروز آلرژی های تنفسی به خصوص برای افرادی با مشکلاتی نظیر آسم می گردد.

•     سرخس:

گیاه سرخس به دلیل وجود هاگ بر روی برگ های خود سبب بروز مشکلات تنفسی شدید نظیر آسم می گردد از این رو باید از بو کردن برگ های آن و تماس پوست با آن اکیدا خودداری کنید.

•     فیکوس بنجامین:

برگ های این گیاه نیز همانند بنفشه آفریقایی گرد و غبار را به خود جذب می کند و سبب بروز عطسه و سرفه می گردد؛ به علاوه در صورت تماس شیره گیاه فیکوس بنجامین با پوست، مشکلات پوستی به وجود خواهد آمد و بلعیدن برگ های آن نیز گوارش را به خطر انداخته و مسمومیت ایجاد می کند.


گیاهان حساسیت زا


•     پاپیتال یا همان پیچک انگلیسی:

گیاه پاپیتال یا همان پیچک از رشد نسبتاً سریع برخوردار است، اما حساسیت زاست و در صورت تماس دست با آن سبب بروز خارش، قرمزی شدید پوست، زخم و تاول می گردد. توجه داشته باشید که در صورت پرورش این گیاه آپارتمانی، آن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید، چرا که خورده شدن برگ های گیاه پاپیتال توسط کودکان، بزرگسالان و یا حیوانات سبب ایجاد مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس، عطسه، سرفه و گاهی نیز حتی منجر به مرگ می شود.

•     نخل:

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی که به شدت سبب بروز آلرژی می شوند، نخل های نر هستند که بر خلاف ظاهر زیبای خود بسیار حساسیت زا بوده و عطسه و سرفه را تشدید می کنند.

•     ارس:

گیاه ارس نر به دلیل تولید مخروط گرده بسیار ریز و پراکنده کردن آن در محیط اطراف، سریعاً سبب بروز آلرژی هایی از جمله عطسه، سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس می گردد.

•     افوربیا تریگونا:

این گیاه قیافه ای مشابه کاکتوس دارد که بسیار سمی است و در صورت تماس پوست با آن سبب بروز خارش، اگزما و تاول پوستی می شود، به علاوه به دلیل سمی بودن این نوع از گیاه افوربیا در صورتی که با چشم تماس برقرار کند موجب کوری می گردد.

•     سانسوریا:

درست است که سانسوریا گیاهی لوکس است و به دلیل سادگی در نگهداری در هر منزلی پیدا می شود، اما این گیاه جزء گیاهان حساسیت زاست که در صورت تماس پوست با آن سبب بروز مشکلات پوستی شده و بلعیدن برگ های آن نیز سبب ایجاد مسمومیت و بروز مشکلات تنفسی شدید می گردد.

•     گندمی:

این گیاه جزء آن دسته از گیاهان حساسیت زاییست که حتی در صورت برقرار نکردن تماس با پوست نیز می تواند سبب بروز حساسیت هایی از جمله آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم ها و جاری شدن اشک از آنها گردد. برای جلوگیری از این مشکلات، در صورت داشتن حساسیت، از نزدیک شدن به گندمی و نگهداری آن در منزل خود پرهیز کنید.

•     تاج خروس، بستان افروز یا باروتک:

این گیاه به دلیل گرده افشانی بسیار سبب بیماری تب یونجه می شود، به علاوه بسیاری از مشکلات تنفسی و پوستی همچون درماتیت و اگزما را تشدید می کند که از آن به عنوان حساسیت زا ترین گیاه زینتی ایران یاد می شود.

•     کرچک:

گیاه کرچک به دلیل گرده افشانی بسیار، سبب ایجاد آلرژی های تنفسی می شود؛ به علاوه شیره آن نیز بسیار سمی و کشنده است و نباید تماس مستقیم با پوست داشته باشد.

•     مینای چمنی:

مینای چمنی نیز همچون سایر گیاهان نام برده شده سبب بروز تب یونجه، تاول، خارش، قرمزی شدید و جوش های پوستی می شود و افراد مبتلا به آلرژی باید از برقراری تماس با آن اکیدا خودداری کنند.

·         فیکوس:

از آنجایی که  فیکوس جزء گیاهان حساسیت زاست، پس از تماس پوست خود با برگ های آن خودداری کنید چرا که ممکن است به تنش های پوستی نظیر درماتیت و اگزما دچار شوید.


آشنایی با گل و گیاهان حساسیت زا


گل های زینتی حساسیت زا

علاوه بر گیاهان نامبرده، گل های زینتی هم هستند که حساسیت زا بوده و افراد مستعد آلرزی نباید از آنها نگهداری کنند؛ این گل های حساسیت زا عبارتند از:

1-     گل داوودی:

گل داوودی جزء آن دسته از گل های زیبا و عامه پسند است که هم در منزل هم در بیرون از منزل نگهداری می شود و بر خلاف ظاهر زیبای خود بسیار حساسیت زاست. افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند باید از نزدیکی به این گل شدیدا خودداری کنند چرا که  تماس و نزدیکی به گل داوودی سبب تشدید بیماری آنان می گردد.

2-     گل ارکیده:

این گل دارای شیره ای معروف به نام عسلک است که در صورت تماس با پوست همانند نیش زنبور عسل عمل می کند و سبب بروز قرمزی شدید و تاول های پوستی می شود.

3-     گل بابونه:

گل بابونه دارای نوعی گرده است که سبب بروز بیماری به نام تب یونجه می گردد به علاوه برگ ها و خود گل نیز موجب خارش و قرمزی پوست می شوند.

4-     گل یاس:

این گل دارای عطر و بویی بی نظیر است که به دلیل عطر خود در افرادی که حساسیت دارند سبب بروز آلرژی تنفسی همچون عطسه و تحریک میگرن می گردد.


گل های حساسیت زا ایجاد کننده میگرن:

به طور کلی گل هایی که دارای عطر و بویی تند هستند، سبب تشدید میگرن و یا ایجاد آن می گردند که این گل ها عبارتند از: یاس خوشه ای، نرگس درختی، بداغ، فریزیا، گردنیا، یاسمن، سنبل، لیلیوم استارگیزر، دافنه و پیچ امین الدوله. در صورتی که مبتلا به میگرن هستید، نه تنها نباید از این گلها نگهداری کنید، بلکه باید از نزدیک شدن و بوییدن آنها نیز خودداری کنید.

به طور کلی برخی گل و گیاهان آپارتمانی علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و بوی مطبوع، می توانند سبب بروز حساسیت های بسیاری شوند، به همین دلیل باید قبل از نزدیک شدن به آنها اطلاعات کافی به دست آورد تا در صورت تماس آلرژی پوستی ایجاد نگردد.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید