• انتشار : 1402/07/15
  • نویسنده : گلاتور
  • 466

نود درصد از گیاهان در کنار زیبایی خاص و خیره کننده خود، سبب ایجاد نشاط، سرزندگی، شادابی، انرژی مثبت و حس و حال خوب در محیط اطراف خود می شوند. اما با این حال تمامی گیاهان زینتی مناسب برای محل کار نیستند و تنها درصد کمی را می توان برای رفع انرژی منفی و ایجاد انرژی مثبت در محل کار قرار داد، چرا که برخی از گیاهان نیازمند مراقبت ویژه هستند و استفاده از آنها در محیط کار سبب پژمردگی و در نتیجه مرگ و نابودیشان می شود. به همین دلیل باید همواره برای محل کار گیاهان مقاوم را انتخاب نمود تا در صورت زیاد بودن مشغله کاری و عدم رسیدگی به گیاه، آسیبی به آن وارد نشود. به علاوه گیاهان حساسیت زا نیز نباید در شرکت ها و ادارات قرار گیرد، زیرا مانع از تمرکز کارکنان می شود، گیاهان دارای خاصیت تصفیه کنندگی هوا بهترین انتخاب برای انرژی بخشیدن به محل کار می باشند.


گیاهان انرژی بخش برای محل کار

به طور کلی استفاده از گیاهان زینتی در محل کار علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط اطراف سبب رفع استرس، خستگی، کسلی، بالا رفتن روحیه و انرژی گرفتن می شود، به علاوه احساس آرامش را نیز افزایش می دهد. محبوب ترین گیاهان انرژی بخش برای محل کار عبارتند از:

1-     گیاه پوتوس یا پتوس برای محل کار:

پتوس گیاهی است که برگ های انجیری مانندی دارد و دارای دو حالت ابلق سبز و سفید، و سبز یک دست کمرنگ و گاهی پر رنگ است. این گیاه به نور تقریبا کم و غیر مستقیم خورشید و در هفته ۲ بار آبیاری نیاز دارد، به علاوه با استفاده از روش قلمه زنی به راحتی می توان آن را تکثیر کرد. گیاه پوتوس به دلیل زیبایی برگ هایش همواره حس سرزندگی و نشاط را در محل کار افزایش می دهد که بهتر است برای زیبایی بیشتر محل کار، آن را بر روی میز و یا قفسه ها آویزان نمود.


2-     گیاه عنکبوتی یا همان گندمی:

گیاه گندمی علاوه بر خاصیت انرژی بخشی، هوا را به خوبی تصفیه می کند از این رو انتخاب خوبی برای انرژی بخشی در محل کار است. از شرایط نگهداری گیاه عنکبوتی می توان به تابش متوسط و غیر مستقیم نور خورشید و ۲ بار در هفته آبیاری اشاره نمود. شایان ذکر است که گیاه عنکبوتی اگر به صورت آویز مورد استفاده قرار گیرد زیبایی خود را چندین برابر نمایان می کند.


3-     گیاه شفلرا برای انرژی بخشی به محل کار:

شفلرا علاوه بر انتقال حس خوب و انرژی، به دلیل برگ های سبز و چتری خود توجه زیادی را به خود جلب کرده و فضای خالی محل کار را به زیبایی پر می کند، از این رو بهتر از در فضاهای خالی تقریبا بزرگ نظیر گوشه دیوار قرار بگیرد. گیاه شفلرا به ۳ بار آبیاری در هفته و نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید نیازمند است.


گیاهان انرژی بخش برای محل کار


4-     فیکوس بنجامین برای محیط کاری:

فیکوس بنجامین گیاهی بزرگ است که در کنار زیبایی خاص خود به تصفیه هوا و داشتن محل کاری با هوای پاکیزه کمک می نماید، به علاوه برگ های آن سبز رنگ و براق است که سبب جلب توجه می شود. این گیاه به دلیل بزرگ بودن برای محیط های کاری بزرگ توصیه می شود و بهتر است در گوشه دیوار و یا وسط سالن قرار داده شود. از شرایط نگهداری فیکوس بنجامین می توان به نیازمندی به نور زیاد خورشید اما به صورت غیر مستقیم، قرار ندادن آن در مقابل سرما و ۱ بار آبیاری در هفته اشاره نمود.


5-     سانسوریا شمشیری در محل کار:

یکی از بهترین گیاهانی که می توان برای محل کار به عنوان انتقال دهنده انرژی و تصفیه کننده هوا انتخاب نمود، سانسوریا شمشیری است، چرا که این گیاه شب ها کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می کند و همین امر سبب فراهم آوردن روزی پر انرژی می شود. سانسوریا شمشیری گیاهی بسیار مقاوم و جزء گیاهان سایه دوست است و اگر در هر ماه ۱ بار آبیاری شود آسیبی نمی بیند. شایان ذکر است که این گیاه به دلیل ارتفاع خود باید در گوشه دیوار قرار بگیرد.


6-     فیکوس لیترا برای محیط کار:

فیکوس لیترا گیاهی بسیار خیره کننده است که تمامی نگاه ها را به سمت خود جذب می کند و همین امر سبب انتقال انرژی مثبت می گردد. این گیاه دارای برگ های ضخیم و براق به رنگ سبز است که می تواند به خوبی هوای آلوده را تصفیه و پاکیزه نماید. فیکوس لیترا به نور زیاد اما غیر مستقیم و ۱ بار آبیاری در هفته نیاز دارد و مناسب برای قرارگیری در گوشه ی دیوارِ کنارِ پنجره می باشد.


7-     زامیفولیا بلک گیاه انرژی بخش محل کار:

زامیفولیا بلک نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی گفته شده دارای ویژگی تصفیه کنندگی هوا می باشد که برگ های بزرگی به رنگ بنفش تیره دارد که رنگ برگ های آن به مرور زمان تیره تر می شود، به طوری که سیاه به نظر می رسند. گیاه زامیفولیا بلک طرفداران زیادی دارد، چرا که زیبایی بی نظیری داشته و توجه زیادی را به خود جلب می کند. زامیفولیا بلک از مقاومت بالایی برخوردار است و در صورت آبیاری دیر به دیر آسیب نمی بیند، اما حداقل باید در ماه ۲ بار آن را آبیاری کنید، همچنین به نور کم و غیر مستقیم نیازمند است. گیاه زامیفولیا به دلیل اندازه خود باید در فضاهای خالی مثلا گوشه اتاق محل کار قرار گیرد.


گیاهان زینتی انرژی بخش محل کار


8-     اسپاتی فیلوم یا همان گل چمچه ای:

اسپاتی فیلوم که به گل چمچه ای معروف است، دارای برگ های نیزه ای شکل و براق به رنگ سبز و گل های قاشق مانند و سفید رنگی است که گل های آن بر روی سنبه ای استوانه ای می رویند. این گیاه در کنار زیبایی خارق العاده خود در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا قرار دارد و می تواند هوای محیط اطراف خود را به خوبی از هرگونه آلودگی پاک کند. از شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم می توان به ۱۴ روز ۱ بار آبیاری و نور کم و غیر مستقیم اشاره نمود، چرا که این گیاه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و هوای سرد و خشک را می پسندد. شایان ذکر است که برای زیبایی بیشتر محل کار همواره گل چمچه ای را روی میز کار و یا قفسه ها قرار دهید، زیرا این گیاه فضای زیادی را اشغال نکرده و قراردادن آن در فضای خالیِ بزرگ سبب کاهش جلب توجه و زیبایی اش می گردد.


9-     ساکولنت ها و کاکتوس های کوچک در محیط کار:

ساکولنت ها و کاکتوس ها جزء پرکاربردترین گیاهان انرژی بخش برای محل کار هستند به این دلیل که از مقاومت بالایی برخوردارند. کاکتوس ها دارای گونه های زیبا و متنوع بسیار زیادی هستند که در هفته ۱ بار به آبیاری نیازمندند اما همواره به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارند به همین دلیل بهتر است در پشت پنجره قرار بگیرند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید