• انتشار : 1403/01/29
  • نویسنده : گلاتور
  • 441

مورچه یا همان مور نوعی حشره است که دارای ۱۲۰۰ گونه مختلف می باشد، این حشرات دارای شاخک های آرنج دار، بدنی گره مانند و بند بند و کمری باریک هستند که اغلب در مکان های گرم و مرطوب زندگی می کنند. مورچه ها اغلب در خاک گلدان ها، زیر برگ های گیاهان و یا بین علف های هرز پای گلدان نیز مخفی می شوند و به همین دلیل به عنوان آفات گیاهان نیز در نظر گرفته می شوند.

اندازه این آفات بسیار کوچک است اما تعدادشان بسیار زیاد به علاوه بدنشان دارای سه بخش است و در هر بخش یا بند بدنشان یک جفت پا دارند که مجموعا ۳ جفت می شود. برخی از گونه های مورچه ها دارای یک جفت بال هستند که به پشت آن ها چسبیده است ولی برخی از گونه ها بال ندارند بلکه نیش دارند و گاز می گیرند. با وجود اینکه تمامی گونه های مورچه ها به گیاهان حمله ور می شوند اما گونه پا سفید این آفات تمایل بیشتری به حمله ور شدن به گل و گیاهان دارند و بیشترین خسارت را به آن ها وارد می کنند. مورچه ها به سرعت رشد می کنند و رشد آنها تنها چند روز زمان نیاز دارد. این آفات گل و گیاهان زینتی آپارتمانی پس از خروج از تخم، دوره لارو، شفیره و سپس بلوغ را تجربه می کنند به علاوه تکثیر آن ها نیز سریع می باشد اما طول عمرشان حدودا بین ۴۵ الی ۶۰ روز است.


مورچه ها بر روی چه گیاهانی به وجود می آیند و چه اثری بر روی آن ها می گذارند؟

این نوع آفت ها اغلب به گل و گیاهان زینتی آپارتمانی همچون کاکتوس ها، گیاه پتوس، آکالیفا، اونیموس، ایرسین، ساکولنت ها، اسپاتیفیلیوم، برتونیا، پلیونیا، پیرومیا، پسودرانتموم، پیر گیاه یا همان زلف پیر و همیگرافیس حمله ور می شوند و هنگام حمله ور شدن به این گیاهان با سوراخ کردن برگ ها و ساقه و نوشیدن شیره آن ها موجب ضعیف شدن برگ ها و ساقه می شوند که این امر به پژمردگی گیاهان ختم می شود. در اغلب اوقات مورچه ها در محل اتصال برگ ها به ساقه جمع می شوند و با سوراخ کردن زیر برگ ها موجب قطع اتصال آن ها و در نتیجه افتادنشان می شوند؛ به علاوه در بسیاری از اوقات به دلیل سوراخ کردن برگ ها سبب تغییر رنگ ان ها و زرد یا قهوه ای شدنشان می گردند. بهتر است بدانید که مورچه ها اغلب به سراغ بذر گیاهان کاشته شده می روند از این رو تا حد امکان از گیاهان تازه کاشته شده به خوبی مراقبت کنید و به محض مشاهده مورچه خاک گلدان را عوض نمایید.


آفت مورچه


روش های پیشگیری از ورود مورچه ها به گلدان

برای پیشگیری از ورود آفات مورچه به گلدان باید اقداماتی که در ادامه می آیند را در پیش بگیرید:

۱: تمامی علف های هرز پای گل و گیاهان خود را بکنید چرا که این علف ها یک پناهگاه امن برای مورچه ها به شمار می آیند.

۲: از بیش از حد‌ خشک نگه داشتن خاک گلدان جلوگیری کنید و گیاهان را به صورت منظم آبیاری کنید چرا که خاک خشک بستر رشد این آفات را فراهم می کند.

۳: در کنار گیاهان خود فلفل یا گیاه نعناع قرار دهید.

۴: همیشه بر روی خاک گلدان مقداری خاک دیاتومه بپاشید.


روش های مقابله با مورچه های موجود در گیاهان آپارتمانی

به طور کلی مورچه ها آفات بسیار زیان باری هستند چرا که به محض حمله ور شدن به گل و گیاهان زینتی آپارتمانی موجب آسیب دیدن شدید برگ ها و ساقه، پژمردگی گیاهان و حتی مرگ آن ها می شوند از این رو باید سریعا دفع گردند. برای مقابله با این آفت ها همواره می توان از روش هایی که در ادامه می آیند استفاده کرد:

۱: روش اول برای دفع مورچه ها استفاده از گچ است چرا که گچ حاوی کربنات و کلسیم است و مورچه ها به شدت از این مواد فراری هستند و به محض مشاهده گچ از محل دور می شوند از این رو با پاشیدن مقداری گچ بر روی خاک گلدان و اطراف گیاهان آپارتمانی خود می توان مورچه ها را دفع نمود.

۲: روش دوم استفاده از دارچین است دارچین به دلیل بوی تند خود شدیدا مورچه ها را آزار داده و آنان را فراری می دهد. برای فراری دادن مورچه ها به واسطه این روش تنها کافیست مقداری دارچین را با آب ترکیب کرده و بر روی برگ ها و گیاهان اسپری کنید همچنین می توانید مقداری از پودر دارچین را بر روی خاک گلدان بپاشید.

۳: روش دیگر مقابله با آفت مورچه استفاده از سرکه سیب است، چرا که سرکه نیز دارای بویی تند می باشد و شدیداً بر روی حس بویایی مورچه ها اثر منفی می گذارد. برای استفاده از سرکه باید یک فنجان از این ماده را با ۳ الی ۴ فنجان آب به خوبی ترکیب کنید و بر روی برخی قسمت های گیاه به جز ریشه اسپری نمایید.

۴: روش چهارم پاشیدن خاک دیاتومه بر روی خاک عادی گلدان است چرا که این خاک دارای ذراتی همچون گرد و غبار است که منتهی به مرگ مورچه ها و سایر آفت های گیاهان می شود. توجه داشته باشید که این خاک را خیس نکنید و آن به صورت خشک مورد استفاده قرار دهید چرا که در غیر این صورت هیچ کاربردی نخواهد داشت.


آفت مورچه


۵: روش پنجم مقابله با مورچه ها در گلدان، استفاده از نعناع است چرا که نعناع به دلیل بوی تند خود بر روی سیستم بویایی مورچه ها اثر گذاشته و می تواند قدرت بویایی آنان را فعال کند. برای دفع مورچه ها به واسطه این روش تنها کافیست ۵ قطره عرق نعناع را با نصف استکان آب مخلوط کنید و بر روی خاک، برگ و ساقه گیاهان اسپری نمایید. 

۶: روش ششم استفاده از جوش شیرین است چرا که این ماده موجب مرگ سریع مورچه ها می شود.

۷: روش هفتم دفع مورچه ها استفاده از وازلین است چرا که مورچه ها به شدت از این ماده بیزارند و به محض استشمام بوی آن پا به فرار می گذارند، برای مشاهده میزان اثرگذاری این ماده می توانید مقداری از آن را دور لبه های گلدان بمالید تا تاثیر خارق العاده اش را ببینید.

۸: روش آخر برای مقابله با مورچه ها استفاده از سم های آفت کش است که موجب نابودی تضمینی تمامی این آفات می گردد.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید